Het interbellum schitterende elektrische verlichting, cen trale verwarming en uiterste hygiëne, een sieraad voor de stad. De winkels van De Gruyter stonden in het algemeen bekend om hun mooie interieurs met fraaie tegel tableaus, marmeren toonbanken, koperen koffiebussen en rode koffiemolen. De geur van koffie droeg bij aan de sfeer. In Vlissingen waren vóór de opening bon nen verspreid waarmee voordelig aanko pen konden worden gedaan. Reclame De Gruyter voerde een actief reclamebeleid en adverteerde regelmatig in de krant. Er werden dan bijvoorbeeld witte bonen-, jam- of vermicelliweken aangekondigd waarbij kopers van grotere hoeveelheden extra werden beloond. Soms werden rijmpjes afgedrukt of konden wikkels van choco ladeartikelen worden gespaard die bij een bepaald aantal konden worden ingewisseld voor een chocoladeproduct. Het bedrijf is vooral bekend geworden door z'n koffie uit eigen branderij die geroemd werd om de uitstekende kwaliteit. Zo no dig werden de bonen in de winkel gemalen. Ook de thee was in trek, soms werden de klanten uitgenodigd voor een proeverij. Aanvankelijk werd ook geadverteerd met kippen-/duivenvoer en eiermeel. Dit voer, Het koffiepaviljoen van De Gruyter in Vlissingen, 1928. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; foto P.H. Kuijl) afval van het productieproces, werd zo via de eigen winkels verkocht. Tien procent korting Generaties zijn er mee opgegroeid: de 10% korting. Door het gebruik van moderne kasregisters was het mogelijk oranje kassa bonnen af te geven. Die kleur attendeerde de klant er op dat het een waardebon was. Bij inlevering van tien gulden aan kassa bonnen kreeg men één gulden terug. Het bonnensysteem schijnt vanaf 1905 te zijn ingevoerd en werd een groot succes, het stimuleerde de klant om zoveel mogelijk bij De Gruyter te kopen. Tot aan het begin van de Tweede Wereld oorlog verliepen de zaken in het Vlissingse filiaal rustig. De klanten deden hun bood schappen, artikelen werden afgewogen, ingepakt, afgerekend en een kassabon ver strekt. Ook werden aan de hand van een boodschappenboekje bestellingen klaar ge maakt en thuis bezorgd. Verder gebeurde er weinig, de verkoop van een aantal theekis ten in 1933 is geen wereldnieuws en gratis proeven van limonade evenmin. Tijdens een warmteperiode in augustus 1938 kre gen klanten limonade en ook buitenwerkers Januari 2020 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 17