ber 1962 werden voorlopige koopcontrac ten gesloten met De Gruyter, Kreymborg, Jamin, Van Haren en de firma Luitwieler. Het bouwplan van De Gruyter werd op 5 september 1963 door het Ministerie van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid tot een bedrag van 550.000,- goedgekeurd. De aanneemsom was echter 628.000,- waarvoor nog een aanvullende aanvraag werd ingediend. Problemen Op 1 oktober 1963 verleenden B W offi ciële goedkeuring, de bouw kon beginnen. Uiteraard had de directeur Gemeentewerken een adviserende en toezichthoudende rol. Al snel ontstonden problemen. Het oor spronkelijke ontwerp ging uit van een win kel en twee woningen, maar De Gruyter wijzigde dit in uitsluitend een winkelpand waarvan afmetingen en materialen afwe ken van het eerdere ontwerp. Het gewijzig de plan werd op 27 juli 1964 door B W goedgekeurd. Er zat weinig schot in de bouw. Eind au gustus 1964 ventileerde de waarnemend directeur gemeentewerken, zijn ongenoe gen over de trage gang van zaken. Bij de onderhandelingen over de verkoop van de grond was het perceel naast de Hema toegewezen aan Kreymborg. Die firma zag van die plek af ten gunste van De Gruyter omdat de gemeente de verzekering had ge geven dat bij de opening van Kreymborg publiekstrekker De Gruyter klaar zou zijn. Kreymborg en ook andere ondernemers voelden er niets voor om als eersten in de Lange Zelke te gaan pionieren. Kreymborg voelde zich dan ook genomen omdat zijn winkel eerder klaar leek te zijn dan de su per uit Den Bosch. Er volgde overleg tussen burgemeester Kolff en de hoogste baas in Den Bosch, Dr. G.J.M. de Gruyter die de kwestie wist te sussen. Frustrerende gang van zaken Begin maart 1965 werd het bouwplan opnieuw gewijzigd. Ook deze keer gaf de gemeente haar fiat. Drie maanden later klaagde de gemeente over een schutting. De meeste winkels in de Lange Zelke wa ren klaar maar het winkelgebied werd be hoorlijk ontsierd door een schutting rond het bouwterrein. De gemeente verzocht die naar achter te plaatsen of te vervan gen door een open hek of rasterwerk. De Gruyter beloofde verandering aan te bren gen maar in maart 1966 stond de schutting er nog steeds. De gemeente dreigde op grond van bepalin gen in de Akte van Eigendomsoverdracht, met een boete van 90.000,- In die akte was bepaald dat drie jaar na de goed keuring van het gemeentebesluit door Gedeputeerde Staten het winkelpand ge reed moest zijn. GS keurden het besluit op 19 december 1962 goed, het pand had dus op 19 december 1965 klaar moeten zijn. De gemeente eiste dat het pand op 1 juni 1966 klaar zou zijn, anders werd de boete in rekening gebracht. Eindelijk... opening 8 juni 1966, een dag voor de opening, was er een receptie voor de officials. Drs. P. van Leeuwen, voorzitter van De Gruyter Nederland, schetste de geschiedenis van het bedrijf in Vlissingen: van de Kleine Markt met 100 artikelen en een verkoop oppervlak van 35 m2 naar een super van 537 m2 en 3000 artikelen. De super in Vlissingen was de 28e in Nederland, in no vember hoopte men de 50 te bereiken. De problemen rond de bouw leken verge ten, burgemeester Kolff toonde zich tevre den, de aanwezigheid van deze supermarkt droeg zeker bij aan het opstuwen van Vlissingen als winkelstad. Het loopt storm De volgende dag was de opening voor het massaal opgekomen publiek. In de Lange Zelke hingen vlaggen, in de etalage van de Hema was te lezen 'Welkom De Gruyter in de Lange Zelke'. De klanten keken hun ogen uit, de win kel had aparte afdelingen voor groente en Januari 2020 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 21