ber 1962 werden voorlopige koopcontrac
ten gesloten met De Gruyter, Kreymborg,
Jamin, Van Haren en de firma Luitwieler.
Het bouwplan van De Gruyter werd op
5 september 1963 door het Ministerie van
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid tot
een bedrag van 550.000,- goedgekeurd.
De aanneemsom was echter 628.000,-
waarvoor nog een aanvullende aanvraag
werd ingediend.
Problemen
Op 1 oktober 1963 verleenden B W offi
ciële goedkeuring, de bouw kon beginnen.
Uiteraard had de directeur Gemeentewerken
een adviserende en toezichthoudende rol.
Al snel ontstonden problemen. Het oor
spronkelijke ontwerp ging uit van een win
kel en twee woningen, maar De Gruyter
wijzigde dit in uitsluitend een winkelpand
waarvan afmetingen en materialen afwe
ken van het eerdere ontwerp. Het gewijzig
de plan werd op 27 juli 1964 door B W
goedgekeurd.
Er zat weinig schot in de bouw. Eind au
gustus 1964 ventileerde de waarnemend
directeur gemeentewerken, zijn ongenoe
gen over de trage gang van zaken. Bij de
onderhandelingen over de verkoop van
de grond was het perceel naast de Hema
toegewezen aan Kreymborg. Die firma zag
van die plek af ten gunste van De Gruyter
omdat de gemeente de verzekering had ge
geven dat bij de opening van Kreymborg
publiekstrekker De Gruyter klaar zou zijn.
Kreymborg en ook andere ondernemers
voelden er niets voor om als eersten in de
Lange Zelke te gaan pionieren. Kreymborg
voelde zich dan ook genomen omdat zijn
winkel eerder klaar leek te zijn dan de su
per uit Den Bosch.
Er volgde overleg tussen burgemeester
Kolff en de hoogste baas in Den Bosch,
Dr. G.J.M. de Gruyter die de kwestie wist
te sussen.
Frustrerende gang van zaken
Begin maart 1965 werd het bouwplan
opnieuw gewijzigd. Ook deze keer gaf de
gemeente haar fiat. Drie maanden later
klaagde de gemeente over een schutting.
De meeste winkels in de Lange Zelke wa
ren klaar maar het winkelgebied werd be
hoorlijk ontsierd door een schutting rond
het bouwterrein. De gemeente verzocht
die naar achter te plaatsen of te vervan
gen door een open hek of rasterwerk. De
Gruyter beloofde verandering aan te bren
gen maar in maart 1966 stond de schutting
er nog steeds.
De gemeente dreigde op grond van bepalin
gen in de Akte van Eigendomsoverdracht,
met een boete van 90.000,- In die akte
was bepaald dat drie jaar na de goed
keuring van het gemeentebesluit door
Gedeputeerde Staten het winkelpand ge
reed moest zijn. GS keurden het besluit op
19 december 1962 goed, het pand had dus
op 19 december 1965 klaar moeten zijn.
De gemeente eiste dat het pand op 1 juni
1966 klaar zou zijn, anders werd de boete
in rekening gebracht.
Eindelijk... opening
8 juni 1966, een dag voor de opening,
was er een receptie voor de officials. Drs.
P. van Leeuwen, voorzitter van De Gruyter
Nederland, schetste de geschiedenis van
het bedrijf in Vlissingen: van de Kleine
Markt met 100 artikelen en een verkoop
oppervlak van 35 m2 naar een super van
537 m2 en 3000 artikelen. De super in
Vlissingen was de 28e in Nederland, in no
vember hoopte men de 50 te bereiken.
De problemen rond de bouw leken verge
ten, burgemeester Kolff toonde zich tevre
den, de aanwezigheid van deze supermarkt
droeg zeker bij aan het opstuwen van
Vlissingen als winkelstad.
Het loopt storm
De volgende dag was de opening voor het
massaal opgekomen publiek. In de Lange
Zelke hingen vlaggen, in de etalage van de
Hema was te lezen 'Welkom De Gruyter in
de Lange Zelke'.
De klanten keken hun ogen uit, de win
kel had aparte afdelingen voor groente en
Januari 2020
19