tingsschema opgesteld waarbij rekening werd gehouden met drukke zaterdagen. Op zulke zaterdagen was levering van groente en brood wel eens een probleem en moest de reservevoorraad worden aangesproken. In de zomer werd ook veel gebruik ge maakt van vaste hulpkrachten en scholie ren. De omzetcijfers in de zomer waren 150 tot 175% hoger dan in de winter. Verandering De kruideniersbranche had in de jaren zestig drie grote spelers, Albert Heijn, De Gruyter en Simon de Wit. Vooral Albert Heijn was een geduchte concurrent. Einde 1962 had De Gruyter 489 winkels, AH 363 en Simon de Wit 146, vooral AH was bezig met een inhaalslag en concentreerde zich op de vestiging van supermarkten. Door toegenomen welvaart had het publiek meer te besteden, bij De Gruyter was het assor timent beperkt omdat vrijwel uitsluitend ei gen producten werden verkocht waardoor klanten wegliepen. Toen het bedrijf het aanbod uitbreidde pakte dit kostenverho gend uit en werd de interne organisatie ge compliceerder. De leiding heeft niet tijdig op de verande ringen in de samenleving gereageerd, wel verschenen veel rapporten maar het beleid veranderde niet. In 1965 nam grootaandeelhouder Unilever het bedrijf over en koos voor een super marktorganisatie en verkoop van nieuwe producten. Aanvankelijk leek de nieuwe strategie aan te slaan en werden klanten teruggewonnen, maar toen het 10% korting systeem werd aangepast ging het bergaf waarts. Ook De Gruyter 's Metromarkten met lage prijzen mislukten, in 1970 gooide Unilever de handdoek in de ring en ver kocht het bedrijf aan de Steenkolen Han delsvereniging (SHV Onder SHV vleugels leek het even goed te gaan maar einde 1972 bleek dat de winst van SHV sterk negatief werd beïnvloed door De Gruyter. Toch bleef SHV er nog in gelo ven en ondersteunde de bouw van 'super stores', het Trefcenter in Middelburg is daar een voorbeeld van. Aftakeling/einde Al snel bleek dat SHV zich aan De Gruyter vertild had, vanaf 1976 werd het bedrijf in hapklare brokken verkocht. Koninkl ijke Bijenkorf Beheer (KBB) kocht de Tref- centers in Middelburg en Venlo en winkel keten Schuitema/Spar nam winkels over. SHV hield aan het avontuur met De Gruyter een financiële kater over met een geschat verlies van 85 miljoen. In april 1977 werd de zaak in Vlissingen tijdelijk gesloten en omgebouwd tot Centrawinkel. Daarmee verdween de winkelnaam De Gruyter voor goed uit Vlissingen. JULES BRAAT, geboren in Vlissingen. Geïnteresseerd in geschiedenis, volgde in vrije tijd opleiding Geschiedenis MO. Publiceert regelmatig in Den Spiegel en De Wete van de Heemkundige Kring Walcheren. Bronnen Gemeente 's-Hertogenbosch Erfgoed 's-Hertogen- bosch - Archief De Gruyter Toegang 102: inv.nrs. 24, 50, 55, 160, 162, 187, 212, 235, 266, 277, 278, 279, 280, 326, 328, 612 Zeeuws Archief - Kamer van Koophandel, Handlesregister Middel burg, inv.nrs. 591, 10914, 10915 - Toegang 434, inv.nr. 477 Gemeentearchief Vlissingen - Toegang 102, inv.nrs. 397, 981, 1088B, 1089, 2184 ZB Beeldbank - Diverse bladen Literatuur - Kees van den Oord. De Gruyter, geschiedenis van een kruideniersimperium - Paul Kriele. De Gruyter's Snoepje van de week - Frans van Gaal. De fabriek in de etalage - Roger Miellet Honderd jaar grootwinkelbedrijf in Nederland. Opmerking: In de Burgerlijke Stand wordt de familienaam als de Gruijter geschreven, als bedrijfsnaam wordt De Gruyter gebruikt. Januari 2020 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 23