oog identiek. De ingekleurde kaart laat zien welke kleurstelling de schoorsteenbanden hadden. Zo deed zich de mogelijkheid voor om de rederij te achterhalen. Dit was de Deutsche Ost-Afrika Linie uit Hamburg. De Vlissingse Courant uit de periode 1890 tot en met 1914 bood de gelegenheid, om in de vaste rubriek van Zeetijdingen naspeuringen te doen naar de komst van schepen van de Deutsche Ost-Afrika Linie. (Verder in het artikel D.O-A.L. genoemd.) Ook in de Middelburgsche Courant vinden we berichtjes over de D.O-A.L. Deze rederij werd rond 1888 in het leven geroepen als gevolg van het streven van de Duitse regering in Berlijn, om een lijndienst op te zetten naar Duitslands koloniaal be zit in Oost-Afrika. Het was de reder Adolph Woermann uit Hamburg die met grote sub sidies van de Duitse regering de D.O-A.L. organiseerde. De rederij startte haar activi teiten op 23 juli 1890 met een lijndienst op Zanzibar. De inname van Zanzibar door de Britten en twee schipbreuken zorgden de eerste drie jaren voor grote logistieke pro blemen. De Middelburgsche Courant van 4 augustus 1890 schreef, dat de ss Gerwerd Woermann met gezagvoerder Hupfer op de rede van Vlissingen passagiers en la ding had ingenomen voor Belgisch Congo. Het binnenlopen in de Buitenhaven en de Binnenhaven, was een geldkwestie. De concurrentie in de scheepvaartwereld was enorm, waardoor men ongemak op de koop toenam. Passagiers werden dan met sleepbootjes van en naar het schip van de D.O-A.L. gebracht. Slechts een enkele keer komt een schip in de Buitenhaven aan de pontons van de Maatschappij Zeeland. Op de heenreis deed de Duitse rederij de havens van Amsterdam en/of Rotterdam aan. Amsterdam voor passagiers en Rot terdam voor goederen, die via Rijnscheep vaart werden aangevoerd. De Vlissingse Courant van 19 februari 1893 meldt dat ter reede was aangekomen het stoomschip Admiral van de Deutsche Ost- Afrika Linie een door het Duitsche Rijk gesubsidieerde Poststoomvaartlijn. Om de maand zullen de boten van die lijn Rotter dam en Vlissingen aandoen, doch voorlopig werden naar Vlissingen alleen passagiers en mail overgebracht. Het overzicht van het jaar 1897 is illustra tief voor alle Zeetijdingen met betrekking tot de komst van D.O-A.L. schepen in de haven van Vlissingen in de periode 1893 1914. Zeetijdingen uit de Vlissingse Courant over het jaar 1897: 12 maart Het nieuwe dubbelschroefschip ss König van de D.O-A.L. is onderweg van Mar seille via Lissabon naar Vlissingen. 19 mei ss Admiral is vanuit Lissabon onderweg naar Vlissingen voor ontscheping van mail en passagiers. 11 juni ss Reichstag is vanuit Lissabon onderweg naar Vlissingen voor ontscheping van mail en passagiers. 30 juni ss Bundesrath is onderweg uit Zuid-Oost Afrika via Lissabon naar Vlissingen voor ontscheping van mail passagiers. 3 september ss Kaiser met kapitein Stahl is via Lissabon onderweg naar Vlissingen voor ontscheping van mail en passagiers. 15 oktober ss Reichstag is onderweg van Lissabon voor ontscheping van mail en passa giers. 1 november ss Bundesrath met kapitein Arthausen in onderweg van Lissabon naar Vlissingen voor ontscheping van mail en passa giers. Uit de Zeetijdingen in de onderhavige pe riode komt duidelijk naar voren dat de D.O-A.L. uiteindelijk een drietal routes on derhield, namelijk de Suez-kanaaldienst voor Oost-Afrika, de Kaapdienst voor West en Zuid-Afrika en een dienst op Brits-Indië. Veel van de schepen die op deze lijnen voe ren ontscheepten hun mail en passagiers in Vlissingen. Zo kunnen we stellen dat Vlissingen behoorlijk wat aanloop kreeg, hetgeen zeer lucratief was voor de hotels, de Maatschappij Zeeland en het spoor naar Duitsland. Opvallend is dat passagiers re gelmatig verder reisden met de mailboten naar Engeland. April 2020 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 11