Deutsche Pst Afrika-Linie. DELACOA BAY Li. STOFKOPER Co. In het kielzog van de D.O-A.L. presenteer de de bekende B. Stofkoper uit Vlissingen zich als agent voor de Duitse rederij. Men kon via zijn bureau goederen laten versche pen en reserveringen boeken voor passa giers op de D.O-A.L.-schepen. Een mooie advertentie van dien aard is op 4 en 9 janu ari 1900 te lezen in de Vlissingse Courant. I h" eersl.? 1.1 ii«r Itj!e.|Hwt->itnonk«% HU I1 II,," liAbltrfii f w.u(, YiMlrei,! "Zn Jnlaari :i. s. .lire I Van t I 131^1 lh-1;i|L <J(> I I 1fc I ifi LIJ. II. VU LtisabfO n. r AO J 1-aiSPJH IJ1ÜÊN KUS ALS VOLGTi lli kblfl E:aft 'Sb ILlM Mam HU uutoa va üuJèui 4,H ISLMJU mï 4 &E0 h N9 31» JDüArïNEHÊHitoi aixj H7n H £$i PMCTORIA Ml fefti iqu "m 'W ptMft ra Eudoa lall<ji£Jr!$tl. fc> li ïptiiwbhii I L d* k 11 n 14 n Advertentie Stofkoper. ZB Krantenbank Zeeland Op 16 april 1902 ging het echter niet goed in de binnenhaven wist de Vlissingse Cou rant te melden. De dagmailboot Engel and van de Maatschappij Zeeland werd toen zwaar beschadigd door ss König van de D.O-A.L. De botsing veroorzaakte gaten boven en onder de waterlijn bij de mail boot. Het schip moest voor reparatie naar het droogdok te Middelburg. De onderstaande ansichtkaart toont de ss König, terwijl er passagiers van boord gaan. Met de publicaties omtrent het wel en wee van de D.O-A.L. kreeg de lezer ook indirect berichtgeving over de politieke situatie in dat deel van Afrika waar de schepen aan meerden. Rond de eeuwwisseling was dat met name de Tweede Boerenoorlog (1899 1902). Deze oorlog staat ook te boek als Tweede Vrijheidsoorlog of Anglo-Boeren- oorlog. Tijdens dit conflict werden regel matig de schepen van de D.O-A.L. door de Royal Navy aangehouden en doorzocht op contrabande en zelfs vaak aan de ketting gelegd in door de Britten gecontroleerde havens. Een van de schepen van de D.O-A.L. die in de problemen kwam, was de ss Kanzler, een regelmatige gast in Vlissingen. Het was een Duits-Nederlands belang dat de sche pen van de D.O-A.L. door de Engelsen met rust werden gelaten. Maar het is zeer opmerkelijk dat de Nederlandse regering in augustus 1900 het pantserdekschip Hr.Ms. Friesland vanuit Batavia naar de Delagoubaai in Portugees Oost-Afrika diri geerde, om de situatie aldaar te monitoren. De Engelsen dreigden aldaar een stokje te steken voor de Rode Kruishulp vanuit Nederland aan de Boeren. Zij brachten op 4 januari 1900 de ss Herzog op naar Durban. De aanklacht: het vervoer van contraban de. Aan boord bevond zich o.a. de 2de am- bulancegroep van het Nederlandse Rode Kruis die in het oorlogsgebied humanitaire hulp wilde verlenen. Door inmenging van het Duitse oorlogsschip SMS Condor ga ven de Engelsen het schip weer vrij. Het Nederlandsch Roode Kruisteam kon te velde gaan, maar na een paar weken werd dit team wederom gevangen genomen op verdenking van hulp aan de vijand. De mannelijke leden van het team werden als krijgsgevangenen naar Ceylon gestuurd, de vrouwelijke als krijgsgevangen naar Nederland uitgewezen. De Goessche Courant verspreidde de tijding dat....bij het opbrengen van de ss Herzog een Engels oorlogsschip de Friesland had beschoten, waarop de Friesland zijn aan valler in de grond had geboord. Dit bleek later volkomen uit de lucht gegrepen.3 De gang van zaken werd volgens de kranten ook met argusogen gevolgd door de ko- Kaart 3 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 12