Deutsche Pst Afrika-Linie.
DELACOA BAY
Li. STOFKOPER Co.
In het kielzog van de D.O-A.L. presenteer
de de bekende B. Stofkoper uit Vlissingen
zich als agent voor de Duitse rederij. Men
kon via zijn bureau goederen laten versche
pen en reserveringen boeken voor passa
giers op de D.O-A.L.-schepen. Een mooie
advertentie van dien aard is op 4 en 9 janu
ari 1900 te lezen in de Vlissingse Courant.
I h" eersl.? 1.1 ii«r Itj!e.|Hwt->itnonk«% HU I1 II,,"
liAbltrfii f w.u(, YiMlrei,! "Zn Jnlaari :i. s. .lire I Van
t I 131^1 lh-1;i|L <J(> I I 1fc I ifi LIJ. II.
VU LtisabfO n.
r AO J 1-aiSPJH IJ1ÜÊN KUS ALS VOLGTi
lli kblfl E:aft 'Sb ILlM
Mam HU uutoa va üuJèui 4,H
ISLMJU mï 4 &E0 h N9 31»
JDüArïNEHÊHitoi aixj H7n H £$i
PMCTORIA Ml fefti iqu "m
'W ptMft ra Eudoa lall<ji£Jr!$tl. fc> li ïptiiwbhii I L d* k 11 n 14 n
Advertentie Stofkoper. ZB Krantenbank Zeeland
Op 16 april 1902 ging het echter niet goed
in de binnenhaven wist de Vlissingse Cou
rant te melden. De dagmailboot Engel and
van de Maatschappij Zeeland werd toen
zwaar beschadigd door ss König van de
D.O-A.L. De botsing veroorzaakte gaten
boven en onder de waterlijn bij de mail
boot. Het schip moest voor reparatie naar
het droogdok te Middelburg.
De onderstaande ansichtkaart toont de ss
König, terwijl er passagiers van boord gaan.
Met de publicaties omtrent het wel en wee
van de D.O-A.L. kreeg de lezer ook indirect
berichtgeving over de politieke situatie in
dat deel van Afrika waar de schepen aan
meerden. Rond de eeuwwisseling was dat
met name de Tweede Boerenoorlog (1899
1902). Deze oorlog staat ook te boek als
Tweede Vrijheidsoorlog of Anglo-Boeren-
oorlog. Tijdens dit conflict werden regel
matig de schepen van de D.O-A.L. door de
Royal Navy aangehouden en doorzocht op
contrabande en zelfs vaak aan de ketting
gelegd in door de Britten gecontroleerde
havens.
Een van de schepen van de D.O-A.L. die
in de problemen kwam, was de ss Kanzler,
een regelmatige gast in Vlissingen. Het was
een Duits-Nederlands belang dat de sche
pen van de D.O-A.L. door de Engelsen
met rust werden gelaten. Maar het is zeer
opmerkelijk dat de Nederlandse regering
in augustus 1900 het pantserdekschip
Hr.Ms. Friesland vanuit Batavia naar de
Delagoubaai in Portugees Oost-Afrika diri
geerde, om de situatie aldaar te monitoren.
De Engelsen dreigden aldaar een stokje
te steken voor de Rode Kruishulp vanuit
Nederland aan de Boeren. Zij brachten op 4
januari 1900 de ss Herzog op naar Durban.
De aanklacht: het vervoer van contraban
de. Aan boord bevond zich o.a. de 2de am-
bulancegroep van het Nederlandse Rode
Kruis die in het oorlogsgebied humanitaire
hulp wilde verlenen. Door inmenging van
het Duitse oorlogsschip SMS Condor ga
ven de Engelsen het schip weer vrij. Het
Nederlandsch Roode Kruisteam kon te
velde gaan, maar na een paar weken werd
dit team wederom gevangen genomen op
verdenking van hulp aan de vijand. De
mannelijke leden van het team werden als
krijgsgevangenen naar Ceylon gestuurd,
de vrouwelijke als krijgsgevangen naar
Nederland uitgewezen.
De Goessche Courant verspreidde de tijding
dat....bij het opbrengen van de ss Herzog
een Engels oorlogsschip de Friesland had
beschoten, waarop de Friesland zijn aan
valler in de grond had geboord. Dit bleek
later volkomen uit de lucht gegrepen.3 De
gang van zaken werd volgens de kranten
ook met argusogen gevolgd door de ko-
Kaart 3
10
Den Spiegel