gers ontscheept werden. Veruit de meeste
passagiers reisden met de trein door naar
het Duitse achterland.
We geven een kleine schets op basis van de
Vlissingse en Middelburgsche Courant uit
de periode van de D.O-A.L.:
Jaar
1914
1913
1911
1909
1908
1907
1906
1904
1903
1902
1900
1898
1897
1896
Aantal ontschepingen
9
Aantal passagiers per schip
15
4
13
9
8
7
9
18
7
3
o.a. ss Khalif en ss Wind-Huk
o.a. ss Kronprinz en ss Herzog.
o.a. ss Admiral
o.a ss Prinsessin
o.a. ss Burgemeister -
o.a. ss Herzog
over het gehele jaar
o.a. ss Kurfürst met
o.a. ss Admiraal en ss Sultan
o.a. ss Admiraal en ss General
o.a. ss König en ss Reichstag
ss Kaiser
31 passagiers
50 passagiers
16 passagiers
73 passagiers
621 passagiers
128 passagiers
Op basis van dit soort krantenberichten
mogen we spreken van tientallen passa
giers per ontscheping, waarvan de meeste
ter rede. De onderstaande ansichtkaart is
daar getuige van.
Kaart 5
DRS. G-JAN DERKSEN is oud-geschiede
nisdocent en staat zoals hij zegt meer in
het verleden dan het heden.
Bronnen:
Ansichtkaarten uit eigen verzameling.
A. Kludas; Die Schiffe der deutschen Afrika-Linien 1880
1945, Hamburg 1975.
K. Brackmann; Fünfzig Jahre deutscher Afrikaschif-
fahrt, Berlin 1935.
Wikipedia. Zuster Hellemans; Met het Roode Kruis mee
in den Boeren-Vrijheidsoorlog, Amsterdam 1901.
Kaart 4
Ontscheping per rede
Het hoeft geen betoog dat de D.O-A.L. in
het geweld van de Eerste Wereldoorlog
ten onderging en Vlissingen een kleur
rijk schouwspel met de daarbij behorende
werkgelegenheid de haven zag verlaten.
Zo vertellen vele ansichtkaarten een ver
haal.
AufojM J-:-] i_u
12
Den Spiegel