gers ontscheept werden. Veruit de meeste passagiers reisden met de trein door naar het Duitse achterland. We geven een kleine schets op basis van de Vlissingse en Middelburgsche Courant uit de periode van de D.O-A.L.: Jaar 1914 1913 1911 1909 1908 1907 1906 1904 1903 1902 1900 1898 1897 1896 Aantal ontschepingen 9 Aantal passagiers per schip 15 4 13 9 8 7 9 18 7 3 o.a. ss Khalif en ss Wind-Huk o.a. ss Kronprinz en ss Herzog. o.a. ss Admiral o.a ss Prinsessin o.a. ss Burgemeister - o.a. ss Herzog over het gehele jaar o.a. ss Kurfürst met o.a. ss Admiraal en ss Sultan o.a. ss Admiraal en ss General o.a. ss König en ss Reichstag ss Kaiser 31 passagiers 50 passagiers 16 passagiers 73 passagiers 621 passagiers 128 passagiers Op basis van dit soort krantenberichten mogen we spreken van tientallen passa giers per ontscheping, waarvan de meeste ter rede. De onderstaande ansichtkaart is daar getuige van. Kaart 5 DRS. G-JAN DERKSEN is oud-geschiede nisdocent en staat zoals hij zegt meer in het verleden dan het heden. Bronnen: Ansichtkaarten uit eigen verzameling. A. Kludas; Die Schiffe der deutschen Afrika-Linien 1880 1945, Hamburg 1975. K. Brackmann; Fünfzig Jahre deutscher Afrikaschif- fahrt, Berlin 1935. Wikipedia. Zuster Hellemans; Met het Roode Kruis mee in den Boeren-Vrijheidsoorlog, Amsterdam 1901. Kaart 4 Ontscheping per rede Het hoeft geen betoog dat de D.O-A.L. in het geweld van de Eerste Wereldoorlog ten onderging en Vlissingen een kleur rijk schouwspel met de daarbij behorende werkgelegenheid de haven zag verlaten. Zo vertellen vele ansichtkaarten een ver haal. AufojM J-:-] i_u 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 14