Wachtschip Zr.Ms. Bulgia, op de achtergrond de kleine kappen boven de dwarshellingen; prentbrief kaart. (Zeeuws Archief, Prentbriefkaartencollectie Vlissingen) onderstrepen, vestigt ook ingenieur Turk zich permanent in Vlissingen. Hij is de voornaamste adviseur van de minister van marine als het gaat om de marine scheeps bouw. Vanuit Vlissingen onderhoudt hij het nodige contact met de andere Nederlandse marinewerven en stuurt hij deze zo nodig aan. Zijn opvolger is de bekende ingenieur Tideman, de grote man achter de scher men bij de oprichting van de Kon. Mij. De Schelde. Een van de experimenten is het ombouwen van een bestaand zeilfregat naar een raderstoomschip. Men zaagt het fregat Zr.Ms. Rijn simpelweg in tweeën en verlengt het met een middenstuk waarin en de machines en de raderwielen een plaats moeten vinden. Het project loopt uiteinde lijk op niets uit. De bij Cockerill in België gebouwde machines waren te groot en te zwaar. Het weer verkleinde en tot zeil schip teruggebouwde fregat doet nog ja ren dienst. Dit alles speelt zich af tussen 1825 en 1830. Het geeft wel aan dat in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd de Koninkl ijke Marine niet altijd conservatief was met de introductie van nieuwe ideeën in de negentiende eeuw. Dat wordt des te meer onderstreept door de aankoop in 1826 van de Calpe, in dienst gesteld als de Zr.Ms. Curagao, het eerste raderstoomschip in de Nederlandse marine. Uitgerekend de Vlissingse marinewerf speelt een belangrij ke rol in de modernisering van de oorlogs vloot. Wat wel lukt, is de ombouw van zeilsche pen tot drijvende (gepantserde) batterijen. Tijdens de Krimoorlog (1853-1856) blijkt dat houten zeilschepen geen partij meer zijn voor kustbatterijen. Frankrijk en Engeland voorzien dan oude zeilschepen van pantser als bescherming. De Koninklijke Marine volgt al heel snel dit voorbeeld. Turk cor respondeert met experts in beide landen en past het geleerde toe in Vlissingen. Het eerder genoemde Dok van Perry vervult hierbij een hoofdrol. De Vlissingse marine werf moet zelfs een rol gaan spelen bij de fabricage van de benodigde pantserplaten. Er verschijnen echter donkere wolken aan de horizon. De regering besluit tot bezui nigingen op de marine. Er zijn ook teveel marinewerven in de Nederlanden en na Rotterdam moet ook die van Vlissingen verdwijnen. Hevige protesten zijn het ge- 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 18