Spoorstad Vlissingen Jules Braat Van 1876 tot 1940 speelde Vlissingen een belangrijke rol in het internationale verkeer. Op 15 mei 1876 opende de Stoomvaart Maatschappij Zeeland een dienst tussen Queensborough en Vlissingen v.v. Na aankomst in Vlissingen kon per trein verder worden gereisd. Aanvankelijk bestonden de boottreinen alleen uit zitrijtuigen wat bij lange afstanden niet erg comfortabel was, ook reden er geen restauratie- of slaapwagens mee. Soms kon tijdens een langere stop bijvoorbeeld bij locomotiefwisseling in de stationsrestauraties een maaltijd worden genuttigd of van een toilet gebruik worden gemaakt. Wagon Lits (WL) In december 1874 werd door de Belgische ondernemer Georges Nagelmaekers de Wagon Lits (WL) opgericht, officieel Com pagnie Internationale des Wagon Lits et des Grand Expess Européens, met het hoofd kantoor in Brussel later in Parijs. Nagel- maekers had tijdens een reis door de Verenigde Staten luxe treinen met slaap wagens gezien en werkte dat concept voor Europa uit. Hij wist met diverse spoorweg maatschappijen overeenkomsten te sluiten voor de inzet van slaap- en restauratierijtui gen in bepaalde treinen. In de loop der ja ren slaagde hij er ook in internationale trei nen te laten rijden, zoals de Oriënt Express, Rheingold enzovoort. Rekening houdend met in Duitsland sterk levende nationalistische gevoelens werd daar in 1896 een dochteronderneming opgericht de Deutsche Eisenbahn Speise- wagen Gesellschaft (DESG). Restauratierijtuigen (R-rijtuig) Vanaf september 1885 werd door Wagon Lits een restauratierijtuig Vlissingen vice versa ingezet. Het was de bedoeling dat het zou doorrijden tot Keulen maar onderhan delingen daarover met de Pruisische spoor wegen waren nog niet afgerond. Alleen rei zigers met een 1e klas biljet (of 2e klas met bijbetaling) konden er gebruik van maken en consumptie was verplicht. Het in Oostenrijk gebouwde rijtuig woog 20 ton, was 13 meter lang en 3 meter breed. Het interieur bestond uit een keuken en twee afdelingen met tafeltjes en stoe len voor 27 personen, waarvoor een con ducteur, kelner en kok klaar stonden. Het rijtuig, een doorgangstype, had aan beide zijden een overdekt balkon waarop aan één kant een WC en ijskast waren aangebracht. Al in november moest het rijtuig voor her stel naar Parijs. In 1886 werd een nieuw, in Neurenberg gebouwd, rijtuig in gebruik genomen. Het woog 27,5 ton, had plaats voor 36 personen en beschikte over twee balkons, een instal latie voor warm water, toilet, ijskast, keu ken, bergruimte onder andere voor vlees. Beginperiode Over de beginperiode van WL in Vlissingen is weinig bekend. Eerst vanaf 1897 komen we namen tegen van inwoners die bij WL werkten als beambte, bediende of conduc teur. Gustave Jean Charles Retsin, vermoedelijk een Belg of Fransman was controleur, ook is er sprake van een werkmeester, onge twijfeld voor onderhoud van materieel. In juni 1888 werd de chef van de R-wagens Edwin James Down overgeplaatst van Vlissingen naar Marseille, hij werd opge volgd door A.L.F.G. de Groof die op de Nieuwendijk café Klomp exploiteerde. Down en Klomp waren een maand tevoren 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 18