getuigen geweest bij de geboorteaangifte van een zoon van De Groof. Aangenomen kan worden dat Down De Groof heeft voor gedragen als zijn opvolger. In september 1897 overleed in Vlissingen controleur Peter Jakob Heinrich Philipps, 44 jaar, geboren in Mulhausen, in april 1908 ver dween een hulpkok na een loonconflict uit Vlissingen, vermoedelijk naar Duitsland. Drankproblemen In november 1885 vroeg G.M. Peters, WL conducteur, aan Burgemeester en Wethou ders van Vlissingen vergunning voor de verkoop van sterke drank in het R-rijtuig tussen Vlissingen en Venlo. Via Gedepu teerde Staten en het Ministerie van Handel, Nijverheid en Waterstaat kwam het verzoek bij Justitie terecht. In de Drankwet van 1881 was bepaald dat sterke drank alleen verkocht mocht wor den in vaste lokaliteiten en met een ver gunning van B W. Een uitzondering werd gemaakt voor vaartuigen. Een R-wagen was geen lokaliteit, ook geen vaartuig en reed bovendien door verschillende ge meenten. Dat betekende dat aan iedere gemeente die gepasseerd werd vergun ning moest worden gevraagd. Een voorstel van de Staatsspoorwegen aan Justitie om R-wagens gelijk te stellen met vaartuigen werd afgewezen, daarvoor zou de wet ge wijzigd moeten worden. Na veel overleg tussen Binnenlandse Zaken, Justitie en Waterstaat besliste de minister van Justitie dat de rechter maar moest oordelen. Of Peters na al dat gedoe zijn verzoek heeft doorgezet is niet bekend. De grens over In latere jaren gaan R-wagens de grens over. In 1897 gaat er een rijden tussen Vlis- singen en Wezel via Boxtel-Gennep, een lijn van de NBDS, de Noord Brabants Duitse Spoorwegmaatschappij. Reizigers in de ochtendmailtrein konden toen op het station Vlissingen ontbijtmandjes bestellen voor prijzen variërend van fl. 0.60 tot fl. 1.80. Een zelfde service was te Boxtel en in Gennep konden reizigers naar Bremen en Hamburg een warm ontbijt krijgen voor een mark exclusief wijn. De bestemming en route van de R-wagens varieert, in 1899 rijden ze tussen Vlissingen, Bazel, Dortmund en Berlijn. Het rijtuig naar Bazel reed via de Elzas, het in 1870 door de Duitsers op de Fransen veroverde ge bied. In 1902 en 1903 rijden R-wagens naar en van Bazel, Berlijn en Essen. In de winterdienst van 1904 werd een slaaprijtuig (S-rijtuig) ingezet van Vlissin- gen naar Hamburg Altona, later gevolgd De Internationale Eisenbahn Schlafwagen, ca. 1900. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen) Juli 2020 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 19