getuigen geweest bij de geboorteaangifte
van een zoon van De Groof. Aangenomen
kan worden dat Down De Groof heeft voor
gedragen als zijn opvolger. In september
1897 overleed in Vlissingen controleur
Peter Jakob Heinrich Philipps, 44 jaar,
geboren in Mulhausen, in april 1908 ver
dween een hulpkok na een loonconflict uit
Vlissingen, vermoedelijk naar Duitsland.
Drankproblemen
In november 1885 vroeg G.M. Peters, WL
conducteur, aan Burgemeester en Wethou
ders van Vlissingen vergunning voor de
verkoop van sterke drank in het R-rijtuig
tussen Vlissingen en Venlo. Via Gedepu
teerde Staten en het Ministerie van Handel,
Nijverheid en Waterstaat kwam het verzoek
bij Justitie terecht.
In de Drankwet van 1881 was bepaald dat
sterke drank alleen verkocht mocht wor
den in vaste lokaliteiten en met een ver
gunning van B W. Een uitzondering werd
gemaakt voor vaartuigen. Een R-wagen
was geen lokaliteit, ook geen vaartuig en
reed bovendien door verschillende ge
meenten. Dat betekende dat aan iedere
gemeente die gepasseerd werd vergun
ning moest worden gevraagd. Een voorstel
van de Staatsspoorwegen aan Justitie om
R-wagens gelijk te stellen met vaartuigen
werd afgewezen, daarvoor zou de wet ge
wijzigd moeten worden. Na veel overleg
tussen Binnenlandse Zaken, Justitie en
Waterstaat besliste de minister van Justitie
dat de rechter maar moest oordelen. Of
Peters na al dat gedoe zijn verzoek heeft
doorgezet is niet bekend.
De grens over
In latere jaren gaan R-wagens de grens
over. In 1897 gaat er een rijden tussen Vlis-
singen en Wezel via Boxtel-Gennep, een lijn
van de NBDS, de Noord Brabants Duitse
Spoorwegmaatschappij. Reizigers in de
ochtendmailtrein konden toen op het station
Vlissingen ontbijtmandjes bestellen voor
prijzen variërend van fl. 0.60 tot fl. 1.80.
Een zelfde service was te Boxtel en in
Gennep konden reizigers naar Bremen en
Hamburg een warm ontbijt krijgen voor een
mark exclusief wijn.
De bestemming en route van de R-wagens
varieert, in 1899 rijden ze tussen Vlissingen,
Bazel, Dortmund en Berlijn. Het rijtuig naar
Bazel reed via de Elzas, het in 1870 door
de Duitsers op de Fransen veroverde ge
bied. In 1902 en 1903 rijden R-wagens
naar en van Bazel, Berlijn en Essen.
In de winterdienst van 1904 werd een
slaaprijtuig (S-rijtuig) ingezet van Vlissin-
gen naar Hamburg Altona, later gevolgd
De Internationale Eisenbahn Schlafwagen, ca. 1900. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen)
Juli 2020
17