De route Vlissingen-Wezel, via Boxtel. Uitsnede uit: Spoor- Tramwegkaart van Nederland beho
rend bij Huart Meyer's officiële reisgids, 1896. (Zeeuws Archief, Historisch Topografische Atlas)
door een naar Berlijn. In 1909 reden R-wa-
gens naar Berlijn, Wezel en Wiesbaden,
S-wagens Berlijn, Dresden, Hamburg Alto-
na en Neurenberg.
Tot aan het begin van WO I reden R- en
S-rijtuigen naar verschillende grote steden
in Duitsland. De inzet van doorgaande rij
tuigen werd jaarlijks vastgesteld tijdens de
Europese Dienstregelingsconferentie. De
eerste was in 1872 in Keulen en werd twee
keer per jaar gehouden in verband met de
toen bestaande winter- en zomerdienst. Na
WO I werd de frequentie één keer per jaar.
Het gastland trad op als voorzitter.
Ongeval
Op 20 januari 1906 was een R-wagen be
trokken bij een ongeval. De mailtrein uit
Duitsland reed omstreeks 10.30 uur station
Vlissingen binnen maar kon niet tijdig rem
men en knalde met behoorlijke snelheid
tegen een automatisch stootblok. Door de
klap kwamen de bagagewagen, een post-
rijtuig en de R-wagen op elkaar terecht. Het
onderstel van de postwagen lag boven op
de bagagewagen.
Twee Duitse postbeambten werden gewond
waarvan er een naar het ziekenhuis werd
overgebracht, gelukkig vielen zijn verwon
dingen mee. Hulpkok Wilhelm Knöckel
moest uit de R-wagen worden losgezaagd
en kwam er met een gekneusde arm be
trekkelijk goed van af.
Twee remmers liepen lichte verwondingen
op, het locomotiefpersoneel bleef onge
deerd, zij zagen het ongeluk aankomen en
wisten de klap op te vangen. Als oorzaak
werd een defect remsysteem genoemd. Het
ongeluk leek veel op dat van 1 juni 1899
toen een locomotief in de wachtkamer te
recht kwam.
Inspectie naar Vlissingen
In 1909 vestigde WL een inspectie in Vlis-
singen, Ober Inspektor Röbling vroeg toen
aan B W vergunning voor het bouwen
van een loods op een terrein achter het
station. Het toegenomen R- en S-verkeer
vergde de nodige opslagruimte voor bed
dengoed, bestek, kleding, serviesgoed en
zovoorts.
Rond die tijd vestigden zich ook Duitse per-
soneelsl eden in Vlissingen, vooral op het
Eiland, Dijkstraat, Kanaalstraat, Tromp
straat waren geliefd, begrijpelijk... even
de sluizen over en je was op je werk. Voor
zichtig geschat kan het aantal Duitse per-
soneelsl eden dat tussen 1909 en 1914
kortere of langere tijd in Vlissingen was ge
stationeerd op 75 tot 100 gesteld worden.
18
Den Spiegel