De route Vlissingen-Wezel, via Boxtel. Uitsnede uit: Spoor- Tramwegkaart van Nederland beho rend bij Huart Meyer's officiële reisgids, 1896. (Zeeuws Archief, Historisch Topografische Atlas) door een naar Berlijn. In 1909 reden R-wa- gens naar Berlijn, Wezel en Wiesbaden, S-wagens Berlijn, Dresden, Hamburg Alto- na en Neurenberg. Tot aan het begin van WO I reden R- en S-rijtuigen naar verschillende grote steden in Duitsland. De inzet van doorgaande rij tuigen werd jaarlijks vastgesteld tijdens de Europese Dienstregelingsconferentie. De eerste was in 1872 in Keulen en werd twee keer per jaar gehouden in verband met de toen bestaande winter- en zomerdienst. Na WO I werd de frequentie één keer per jaar. Het gastland trad op als voorzitter. Ongeval Op 20 januari 1906 was een R-wagen be trokken bij een ongeval. De mailtrein uit Duitsland reed omstreeks 10.30 uur station Vlissingen binnen maar kon niet tijdig rem men en knalde met behoorlijke snelheid tegen een automatisch stootblok. Door de klap kwamen de bagagewagen, een post- rijtuig en de R-wagen op elkaar terecht. Het onderstel van de postwagen lag boven op de bagagewagen. Twee Duitse postbeambten werden gewond waarvan er een naar het ziekenhuis werd overgebracht, gelukkig vielen zijn verwon dingen mee. Hulpkok Wilhelm Knöckel moest uit de R-wagen worden losgezaagd en kwam er met een gekneusde arm be trekkelijk goed van af. Twee remmers liepen lichte verwondingen op, het locomotiefpersoneel bleef onge deerd, zij zagen het ongeluk aankomen en wisten de klap op te vangen. Als oorzaak werd een defect remsysteem genoemd. Het ongeluk leek veel op dat van 1 juni 1899 toen een locomotief in de wachtkamer te recht kwam. Inspectie naar Vlissingen In 1909 vestigde WL een inspectie in Vlis- singen, Ober Inspektor Röbling vroeg toen aan B W vergunning voor het bouwen van een loods op een terrein achter het station. Het toegenomen R- en S-verkeer vergde de nodige opslagruimte voor bed dengoed, bestek, kleding, serviesgoed en zovoorts. Rond die tijd vestigden zich ook Duitse per- soneelsl eden in Vlissingen, vooral op het Eiland, Dijkstraat, Kanaalstraat, Tromp straat waren geliefd, begrijpelijk... even de sluizen over en je was op je werk. Voor zichtig geschat kan het aantal Duitse per- soneelsl eden dat tussen 1909 en 1914 kortere of langere tijd in Vlissingen was ge stationeerd op 75 tot 100 gesteld worden. 18 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 20