Huis van Bewaring in Middelburg overge bracht en verder verhoord. Na dat verhoor werd hij ook verdacht van twee andere aan randingen en diefstal van WL goederen. In december werd in een besloten zitting van de Rechtbank in Middelburg tbs tegen hem geëist, de uitspraak was conform. In 1914 waren er problemen rond de ver koop van sterke drank. Wagon Lits ver kocht die in enkele binnenlandse treinen die aansluiting gaven op de nachtboot en beschouwde die als internationaal verkeer waarvoor het een drankvergunning had. WL wilde zekerheid over dat standpunt en liet de politie enkele flessen drank in be slag nemen en tegen de dienstdoende ober proces verbaal opmaken. Die werd door de kantonrechter buiten vervolging gesteld. Eerste Wereldoorlog In augustus 1914 brak de Eerste Wereld oorlog uit. Nederland mobiliseerde en de regering vorderde het spoorwegmaterieel voor militair vervoer. Het treinverkeer met Duitsland werd, op enkele regionale verbin dingen na, stil gelegd. Het meeste Duitse WL personeel was al uit Vlissingen vertrok ken of werd ambtshalve uit de bevolkings administratie afgevoerd. Ober Inspektor Röbling bleef met materieel en inventaris in Vlissingen. De inzet van R-wagens in het binnenlands verkeer werd aanvankelijk door de regering verboden, later sterk be perkt. Diefstal Het stationsgebied was tijdens de mobilisa tie voor dieven een el dorado, kleding, ko len, metalen, zelfs manillatrossen werden gestolen. Tussen september 1914 en oktober 1915 verdwenen uit het WL-magazijn 95 koperen letters en een dito krans. In augustus 1917 werden goederen ont vreemd uit een op het emplacement ge legen magazijn met hulpgoederen voor Belgische vluchtelingen. Bij verschillende personen werd huiszoeking gedaan onder anderen bij V., zilverpoetser bij WL, waar serviesgoed van WL werd aangetroffen. Tijdens het proces tegen de verdachten pleitte Röbling voor V. die hij een goede werker noemde. V. kreeg een maand voor waardelijk plus een proeftijd van drie jaar. In de nacht van 9 op 10 januari 1919 zag een nachtwaker een matroos een restau ratierijtuig binnendringen. Toen die merk te dat hij was ontdekt vluchtte hij met nog twee matrozen door een raam. Ver moedelijk wilde het drietal stelen. Een inge steld onderzoek leverde niets op. Op 11 ja nuari werd wel aangifte gedaan van diefstal van koperen voorwerpen uit een WL rijtuig. Na de Eerste Wereldoorlog Wagon Lits was een Frans-Belgische on derneming. Toen WO I uitbrak verbraken Duitsland en Oostenrijk-Hongarije hun banden met het vijandelijke WL en richtten in 1916 de Mitteleuropaische Schlaf- und Speisewagen Aktiengesellschaft op, afge kort Mitropa, met hoofdkantoor in Berlijn. Aanvankelijk werd gereden met inbeslag- genomen WL materieel, restauratierijtuigen van Duitse exploitanten en slaaprijtuigen van de Pruisische spoorwegen. In 1923 werd gestart met de bouw van 20 stalen slaaprijtuigen en gaandeweg werd het wa genpark verder uitgebreid. In 1927 werd een eigen huisstijl met logo ingevoerd en het materieel in bordeaux rode kleuren geschilderd. Mitropa was tot aan de Tweede Wereldoorlog een florerend bedrijf. Weer treinen naar Duitsland In het vredesverdrag van Versailles werd bepaald dat Mitropa het verkeer in Duits land en van en naar Nederland en Scan dinavië mocht verzorgen. Voor WL in Vlis- singen betekende dat einde verhaal. Door mijnengevaar kon de dienst op En gel and niet direct worden opgestart en werd eerst op 31 januari 1919 hervat. In sept ember 1921 reden weer slaaprijtui- gen van Duitsland naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, vanaf juni 1922 reden S-rijtuigen van Berlijn en Hamburg naar 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 22