Huis van Bewaring in Middelburg overge
bracht en verder verhoord. Na dat verhoor
werd hij ook verdacht van twee andere aan
randingen en diefstal van WL goederen. In
december werd in een besloten zitting van
de Rechtbank in Middelburg tbs tegen hem
geëist, de uitspraak was conform.
In 1914 waren er problemen rond de ver
koop van sterke drank. Wagon Lits ver
kocht die in enkele binnenlandse treinen
die aansluiting gaven op de nachtboot en
beschouwde die als internationaal verkeer
waarvoor het een drankvergunning had.
WL wilde zekerheid over dat standpunt en
liet de politie enkele flessen drank in be
slag nemen en tegen de dienstdoende ober
proces verbaal opmaken. Die werd door de
kantonrechter buiten vervolging gesteld.
Eerste Wereldoorlog
In augustus 1914 brak de Eerste Wereld
oorlog uit. Nederland mobiliseerde en de
regering vorderde het spoorwegmaterieel
voor militair vervoer. Het treinverkeer met
Duitsland werd, op enkele regionale verbin
dingen na, stil gelegd. Het meeste Duitse
WL personeel was al uit Vlissingen vertrok
ken of werd ambtshalve uit de bevolkings
administratie afgevoerd. Ober Inspektor
Röbling bleef met materieel en inventaris
in Vlissingen. De inzet van R-wagens in
het binnenlands verkeer werd aanvankelijk
door de regering verboden, later sterk be
perkt.
Diefstal
Het stationsgebied was tijdens de mobilisa
tie voor dieven een el dorado, kleding, ko
len, metalen, zelfs manillatrossen werden
gestolen.
Tussen september 1914 en oktober 1915
verdwenen uit het WL-magazijn 95 koperen
letters en een dito krans.
In augustus 1917 werden goederen ont
vreemd uit een op het emplacement ge
legen magazijn met hulpgoederen voor
Belgische vluchtelingen. Bij verschillende
personen werd huiszoeking gedaan onder
anderen bij V., zilverpoetser bij WL, waar
serviesgoed van WL werd aangetroffen.
Tijdens het proces tegen de verdachten
pleitte Röbling voor V. die hij een goede
werker noemde. V. kreeg een maand voor
waardelijk plus een proeftijd van drie jaar.
In de nacht van 9 op 10 januari 1919 zag
een nachtwaker een matroos een restau
ratierijtuig binnendringen. Toen die merk
te dat hij was ontdekt vluchtte hij met
nog twee matrozen door een raam. Ver
moedelijk wilde het drietal stelen. Een inge
steld onderzoek leverde niets op. Op 11 ja
nuari werd wel aangifte gedaan van diefstal
van koperen voorwerpen uit een WL rijtuig.
Na de Eerste Wereldoorlog
Wagon Lits was een Frans-Belgische on
derneming. Toen WO I uitbrak verbraken
Duitsland en Oostenrijk-Hongarije hun
banden met het vijandelijke WL en richtten
in 1916 de Mitteleuropaische Schlaf- und
Speisewagen Aktiengesellschaft op, afge
kort Mitropa, met hoofdkantoor in Berlijn.
Aanvankelijk werd gereden met inbeslag-
genomen WL materieel, restauratierijtuigen
van Duitse exploitanten en slaaprijtuigen
van de Pruisische spoorwegen. In 1923
werd gestart met de bouw van 20 stalen
slaaprijtuigen en gaandeweg werd het wa
genpark verder uitgebreid.
In 1927 werd een eigen huisstijl met logo
ingevoerd en het materieel in bordeaux
rode kleuren geschilderd. Mitropa was tot
aan de Tweede Wereldoorlog een florerend
bedrijf.
Weer treinen naar Duitsland
In het vredesverdrag van Versailles werd
bepaald dat Mitropa het verkeer in Duits
land en van en naar Nederland en Scan
dinavië mocht verzorgen. Voor WL in Vlis-
singen betekende dat einde verhaal.
Door mijnengevaar kon de dienst op En
gel and niet direct worden opgestart en
werd eerst op 31 januari 1919 hervat. In
sept ember 1921 reden weer slaaprijtui-
gen van Duitsland naar Amsterdam, Den
Haag en Rotterdam, vanaf juni 1922 reden
S-rijtuigen van Berlijn en Hamburg naar
20
Den Spiegel