Het in 1894 gebouwde station van Vlissingen. (Zeeuws Archief, Prentbriefkaartencollectie
Vlissingen)
Vlissingen v.v. Ook worden restauratie
rijtuigen ingezet. Tot aan het uitbreken
van de Tweede Wereldoorlog reden Mitro-
pawagens van Vlissingen naar Berlijn,
Hamburg, Altona en verschillende andere
Duitse steden. Vooral de Leipziger Messe
trok veel bezoekers, in februari 1925 reed
zelfs een trein met negen slaapwagens van
Vlissingen naar de Messe.
Overeenkomst NS-Mitropa
In maart 1923 sloten de hiervoor genoemde
ondernemingen een overeenkomst. Mitropa
kreeg het recht restauratie- en slaapwa
gens tussen Duitsland en Nederland te
exploiteren. In de overeenkomst werden
bepalingen opgenomen over de kwaliteit
van het materieel, de reiniging, verlichting
en verwarming. Ook moesten regelmatig
veiligheidscontroles plaatsvinden en zo no
dig reparaties worden uitgevoerd die door
NS konden worden gecontroleerd. Mitropa
moest ook zorgen voor reserveonderdelen.
Verder waren bepalingen opgenomen over
schadeafdoening en kostenverdeling.
NS moest een magazijn ter beschikking
stellen voor de opslag van reserveonderde
len en schoonmaakmiddelen.
In een bijlage waren bepalingen opgeno
men over de dienst in de restauratie- en
slaapwagens onder andere over de toegan
kelijkheid, prijslijst, slaapwagenbiljetten en
zovoorts.
Personeel
Het personeel werd goed opgeleid. In
Berlijn en Hamburg fungeerden oude rij
tuigen als bewegende vakscholen waar het
personeel les kreeg in het serveren van
dranken en maaltijden in een rijdende trein.
Er werd wel veel van het personeel geëist.
Een melkkannetje in de huisstijl van Mitropa
(Foto Jules Braat)
Juli 2020
21