Het in 1894 gebouwde station van Vlissingen. (Zeeuws Archief, Prentbriefkaartencollectie Vlissingen) Vlissingen v.v. Ook worden restauratie rijtuigen ingezet. Tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog reden Mitro- pawagens van Vlissingen naar Berlijn, Hamburg, Altona en verschillende andere Duitse steden. Vooral de Leipziger Messe trok veel bezoekers, in februari 1925 reed zelfs een trein met negen slaapwagens van Vlissingen naar de Messe. Overeenkomst NS-Mitropa In maart 1923 sloten de hiervoor genoemde ondernemingen een overeenkomst. Mitropa kreeg het recht restauratie- en slaapwa gens tussen Duitsland en Nederland te exploiteren. In de overeenkomst werden bepalingen opgenomen over de kwaliteit van het materieel, de reiniging, verlichting en verwarming. Ook moesten regelmatig veiligheidscontroles plaatsvinden en zo no dig reparaties worden uitgevoerd die door NS konden worden gecontroleerd. Mitropa moest ook zorgen voor reserveonderdelen. Verder waren bepalingen opgenomen over schadeafdoening en kostenverdeling. NS moest een magazijn ter beschikking stellen voor de opslag van reserveonderde len en schoonmaakmiddelen. In een bijlage waren bepalingen opgeno men over de dienst in de restauratie- en slaapwagens onder andere over de toegan kelijkheid, prijslijst, slaapwagenbiljetten en zovoorts. Personeel Het personeel werd goed opgeleid. In Berlijn en Hamburg fungeerden oude rij tuigen als bewegende vakscholen waar het personeel les kreeg in het serveren van dranken en maaltijden in een rijdende trein. Er werd wel veel van het personeel geëist. Een melkkannetje in de huisstijl van Mitropa (Foto Jules Braat) Juli 2020 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 23