t Veerboot Prinses Beatrix na de tewaterlating in 1939. (Zeeuws Archief, St. Behoud Scheldecollecties) ni 1939 de proefvaart van het MS Prinses Beatrix van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland meemaakten. Beide directeuren werden daarbij aan prins Bernhard voorge steld. Het einde Tot 1933 functioneerde het bedrijf onder een democratisch bestel, na de 'Macht- übernahme' door Hitler in 1933 kreeg het te maken met een dictatuur die onder an dere rassenwetten invoerde. Of het perso neel in Vlissingen daardoor werd getroffen is niet bekend. Het optreden van Hitler leidde tot oplo pende internationale spanningen en begin september 1939 tot een Duitse aanval op Polen, gevolgd door oorlogsverklaringen van Engeland en Frankrijk aan Duitsland. De Nederlandse regering kondigde op 29 augustus de algehele mobilisatie af en vorderde het spoorwegmaterieel voor troe penvervoer. Het treinverkeer met Duitsland kwam eind augustus tot stilstand, alleen de treinen van en naar Keulen bleven nog rijden tot 26 no vember. De bootdienst op Engeland werd op dezelfde dag gestaakt. Het betekende het einde van Mitropa in de Scheldestad. Door de bovenomschreven ontwikkelingen was ook de rol van Vlissingen in het inter nationale spoorwegverkeer uitgespeeld. JULES BRAAT, geboren in Vlissingen. Was werkzaam bij NS te Utrecht. Geïn teresseerd in geschiedenis, volgde in vrije tijd opleiding Geschiedenis MO. Publiceert regelmatig in Den Spiegel en De Wete van de Heemkundige Kring Wal cheren Bronnen - Gemeentearchief Vlissingen - Adresboeken via de site - Akten van Overlijden Vlissingen juni 1911 - Bevolkingsregisters Vlissingen 1900-1910, 1910 1921 - Archief Gemeentepolitie 1900-1995 - Gezinskaarten Bevolking Vlissingen 1921-1938 - Kohieren Hoofdelijke Omslag 1909, 1911, 1912 - Koninklijke Bibliotheek Juli 2020 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 25