t
Veerboot Prinses Beatrix na de tewaterlating in 1939.
(Zeeuws Archief, St. Behoud Scheldecollecties)
ni 1939 de proefvaart van het MS Prinses
Beatrix van de Stoomvaartmaatschappij
Zeeland meemaakten. Beide directeuren
werden daarbij aan prins Bernhard voorge
steld.
Het einde
Tot 1933 functioneerde het bedrijf onder
een democratisch bestel, na de 'Macht-
übernahme' door Hitler in 1933 kreeg het
te maken met een dictatuur die onder an
dere rassenwetten invoerde. Of het perso
neel in Vlissingen daardoor werd getroffen
is niet bekend.
Het optreden van Hitler leidde tot oplo
pende internationale spanningen en begin
september 1939 tot een Duitse aanval op
Polen, gevolgd door oorlogsverklaringen
van Engeland en Frankrijk aan Duitsland.
De Nederlandse regering kondigde op
29 augustus de algehele mobilisatie af en
vorderde het spoorwegmaterieel voor troe
penvervoer.
Het treinverkeer met Duitsland kwam eind
augustus tot stilstand, alleen de treinen van
en naar Keulen bleven nog rijden tot 26 no
vember. De bootdienst op Engeland werd
op dezelfde dag gestaakt. Het betekende
het einde van Mitropa in de Scheldestad.
Door de bovenomschreven ontwikkelingen
was ook de rol van Vlissingen in het inter
nationale spoorwegverkeer uitgespeeld.
JULES BRAAT, geboren in Vlissingen.
Was werkzaam bij NS te Utrecht. Geïn
teresseerd in geschiedenis, volgde in
vrije tijd opleiding Geschiedenis MO.
Publiceert regelmatig in Den Spiegel en
De Wete van de Heemkundige Kring Wal
cheren
Bronnen
- Gemeentearchief Vlissingen
- Adresboeken via de site
- Akten van Overlijden Vlissingen juni 1911
- Bevolkingsregisters Vlissingen 1900-1910, 1910
1921
- Archief Gemeentepolitie 1900-1995
- Gezinskaarten Bevolking Vlissingen 1921-1938
- Kohieren Hoofdelijke Omslag 1909, 1911, 1912
- Koninklijke Bibliotheek
Juli 2020
23