Een apart object Niek Peters 14 maart 2020. Later zullen vele historici zich buigen over wat er toen is gebeurd. Door de maatregelen van de overheid in verband met het coronavirus moest ons muZEEum de deuren sluiten. Geen bezoe kers, geen dienstdoende vrijwilligers en medewerkers, geen inkomsten. Wel bracht Omroep Zeeland een nieuw pro gramma: Trots op Zeeland. Hierin wordt aandacht besteed aan aparte objecten en die zijn er heel veel in het muZEEum. Bij zonder zijn bijvoorbeeld de spijkerkist, het allemansendje, de Biber, de gevelsteen van het boogschuttersgilde en het halfmodel van het schip de Sabangbaai. Dit is nog maar een bescheiden keuze uit de vele aparte objecten die in het muZEEum aan wezig zijn. Het object waarover ik iets mocht vertellen werd het schaalmodel van de Sabangbaai. Over dit halfmodel hier meer. Het halfmodel van de Sabangbaai is een van de vele halfschaalmodellen die wij heb ben. Halfschaalmodellen werden gemaakt vanaf de ontwerptekening van een schip. Dit model is gemaakt in de timmerfabriek van de Schelde. Met de tekeningen en een dergelijk model kon de vertegenwoordiger van de Schelde in de trein naar de opdrachtgever. En ik zie het zo voor me, in de directiekamer van de mogelijke opdrachtgever het schaalmodel laten zien en dan "heren, zo gaat uw schip eruit zien". En met succes, want de Sabangbaai is on der bouwnummer 104 in 1902 - 1903 ge bouwd. De opdrachtgever was de Mij. Zeehaven Kolenstation Sabang (Sumatra-Neder- landsch Indië). De Sabangbaai zelf is gelegen in een klein eiland aan de noordelijke punt van Sumatra op het eiland Pulau We. De Sabangbaai was bekend als een kolen bunkerhaven. De stoomschepen konden maar een beperkte hoeveelheid kolen mee nemen en het bunkerstation Sabangbaai was nodig voor de schepen die vanuit Afrika doorvoeren naar Hong Kong en ver der. De Mij. Zeehaven- Kolenstation Sabang exploiteerde de haven en de bunkerfacili teiten. De kolen kwamen uit Sumatra. De bunkerhaven was ook van groot strategisch belang. In die tijd was er de Atjeh-oorlog gaande(1873-1914). Voor het aan- en afmeren van de schepen had men een sleepboot nodig. De KMS mocht die uiteindelijk bouwen. De offerte vermeldt een bedrag van 61.000,00 gul den. De uiteindelijke kosten voor de KMS waren 75.000,00 gulden er is dus niets op verdiend. Het halfmodel van de Sabangbaai. (Collectie muZEEum) Juli 2020 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 27