Er was geen stuurhuis, het stuurwiel stond
buiten. Ingeval dit niet werkte was er een
noodstuurinrichting middels een helmstok
op het achterschip.
Een proefvaart van
de Sabangbaaiop
11 april 1903.
(Zeeuws Archief,
St. Behoud Schelde-
collecties)
tweede machinist. Voor de overtocht naar
Indië werden er in de salon tijdelijke voor
zieningen gemaakt voor vier matrozen en
stokers aan bakboord en twee hutten aan
stuurboord.
Ook is uit het bestek te lezen dat de ver
lichting aan boord bestaat uit petroleum
lampen.
In eerste instantie was de naam Generaal
van Heutz. Omdat dit politiek gevoelig lag,
werd de naam veranderd in Sabangbaai.
De krant De Zeeuw meldde op 19 maart
1903 dat de schroefstoomsleepboot Sa-
bangbaai later die week te water zou wor
den gelaten. De Vlissingsche Courant meldt
op 13 april 1903 dat de proefvaart succes
vol is verlopen en dat de Sabangbaai op
15 april onder gezagvoerder H. Cassens
zou vertrekken naar Nederlandsch-Indië.
Wanneer de Sabangbaai afmeerde in de
Sabangbaai is niet bekend. Het zal, met
een maximale snelheid van 9 knopen, een
lange reis zijn geweest.
De exploitatie van het bunkerstation in de
Sabangbaai is in 1926 overgenomen door
de NV Atjeh Transport Mij-Sabang.
Voor die maatschappij heeft de Sabangbaai
gevaren tot de bezetting van het eiland
door Japan in 1942.
Op 25 juli 1944 is de gehele haven vernield
door schepen van de British Eastern Fleet.
Ook de Koninklijke Nederlandse Marine
heeft hier een bijdrage aan geleverd met
onder andere de kruiser Hr.Ms. Tromp.
De hele haven inclusief alle aanwezige
schepen zijn hierbij vernield.
De Sabangbaai is hierbij gezonken. Er zijn
geen resten meer.
De haven en alles wat daarbij hoorde is in
1959 verkocht aan de staat Indonesië voor
een bedrag van 1.506.000,00 gulden.
NIEK PETERS is als vrijwilliger in ver
schillende functies betrokken bij het mu-
ZEEum, onder andere als rondleider. Ook
onderzoekt hij bijzondere objecten in het
muZEEum. Daarnaast is hij intensief be
trokken bij de conservering en presenta
tie van de Biber.
Bronnen
- Henk Nagelhout, De 400+ schepen die wij bouwden
- Krantenbank Zeeland ZB
- Zeeuws Archief, Stichting Behoud Scheldecollecties
Zie ook: http://warshipsresearch.blogspot.nl
(Ron van Maanen)
Juli 2020
27