De pest, een Zeeuwse kolonie, spoorstad
Vlissingen en een apart object
Aafke Verdonk-Rodenhuis
In deze tijden van corona is het julinummer
van Den Spiegel ontstaan. Het proces was
niet zo veel anders dan anders, zij het dat
de contacten tussen de redactieleden meer
op afstand waren. Gelukkig beschikken we
over de zeer noodzakelijke middelen als
mail, telefoon, ook was onze correctiever
gadering lijfelijk 'en petit comité', waarna
de overige redactieleden werden bijgepraat
en hun inbreng konden leveren. Zo probe
ren we ons zo goed mogelijk te houden aan
de gestelde richtlijnen en evengoed een in
teressant nummer af te leveren.
Dat een om zich heen slaande epidemie niet
iets is van deze tijd alleen, maakt het eer
ste artikel duidelijk. Ad Tramper schetst in
De pest in het Vlissingen van 1666 hoe deze
ziekte een groot aantal slachtoffers eiste
in onze stad tijdens de uitbraak in dat jaar.
De auteur gebruikt kerkarchieven als bron.
Kerkmeesters noteerden in de kerkelijke re
keningen wie in de kerk en wie op het kerk
hof werd begraven, dit om de inkomsten
vast te leggen. Ook de vaak in druk uit
gegeven regelgeving uit die tijd vormt een
bron. De vastgestelde regels werden aan de
pui van het stadhuis aan de bevolking mee
gedeeld.
Zeeuwen in het Caribische Gebied, Tobago
van Geert Stroo behandelt een stukje ge
schiedenis wat niet al te bekend is. In Den
Spiegel van juli 2019 ging het over Berbice,
het huidige Guyana, nu is het de beurt aan
Tobago. In de zeventiende eeuw hadden de
kamers van de West-Indische Compagnie,
met name die van Amsterdam en Zeeland
in het betrokken gebied een eigen invloed
sfeer en kan gesproken worden over Zeeuw-
se koloniën. Geert Stroo onttrekt een stukje
Zeeuwse geschiedenis aan de vergetelheid.
Jules Braat vertelt in Spoorstad Vlissingen
over de rol van Vlissingen in het internati
onale verkeer van 1876 tot 1940. In dit ar
tikel gaat het vooral over het treinverkeer.
Dit sloot aan op de bootverbinding tussen
Queensborough en Vlissingen. Reizigers
die van de boot kwamen konden per trein
verder reizen, bijvoorbeeld naar Duitsland.
Aanvankelijk reden er alleen zitrijtuigen,
later werd dit uitgebreid met slaap- en res
tauratierijtuigen. Het gaat vooral om de
rol van Wagons Lits en later na de Eerste
Wereldoorlog het bedrijf Mitropa en de rela
tie met Vlissingen.
Een apart object, door Niek Peters, is te vin
den in het muZEEum. Het gaat hier om een
zogeheten halfmodel. Dat is een schaal
model gemaakt naar de ontwerptekening
van een schip. De opdrachtgever kreeg
zo een beeld hoe het schip eruit zou zien.
Niek Peters beschrijft hier de geschiedenis
van zo'n model van de schroefsleepboot
Sabangbaai. Opdracht voor de bouw van
dit schip werd in 1903 gegeven aan De
Schelde door de Maatschappij Zeehaven
Kolenstation Sabang (Sumatra, Nederlands
Indië). Ook de geschiedenis van het schip
komt aan bod.
Tot slot nog nieuws over de Vereniging
Vrienden door de voorzitter Peter van Drue-
nen. U vindt dat in de rubriek Van het be
stuur.
Wij wensen u plezier met dit nummer van
Den Spiegel.
2
Den Spiegel