Zeeuwse erfenis koop werd in 1681 bekrachtigd. Na 1681 werd Jacob Munnickhoven als commissaris benoemd voor de Compagnies helft van het patroonschap, Louis Houtkoper was opper hoofd voor Van Peres helft. Het oppergezag over het eiland zou in toerbeurten verdeeld worden. In 1683 verkocht ook Isaac Van Pere, heer van West-Souburg en burge meester van Vlissingen, zijn rechten aan de WIC. Hierna kwam het Zeeuwse patroon schap op de eilanden officieel ten einde. Saba wilde na de overname van het pa troonschap door de WIC los komen van Statia. Een rebellie in 1689, waarbij vice- commandeur Van Beverhout tot comman deur werd gekozen, was echter van korte duur. Geloof in de Nieuwe Wereld De Waalse kerk benoemde de predikan ten in het patroonschap en was nauw ver bonden met de koloniën in de West. Ook de patronen zelf waren dikwijls lid van de Waalse kerk. De archieven van de Waalse kerk zijn een van de zeldzame bronnen over de patroonschappen. Soms zijn benoemin gen en correspondentie bewaard gebleven. Een opvallende discussie rond de rechten van een patroon, had te maken met de be noeming van de predikanten. Als lid van de Waalse kerk had Van Rhee zowel voor Berbice als Statia een predikant op het oog. Beiden wilde hij zelf aanstellen met The Bottom, hoofdstad van Saba, 2019. (Foto Geert Stroo). hulp van de Waalse kerk. De Walcherse classis voelde zich gepasseerd, maar zou uiteindelijk toch haar verzet tegen de aan stellingen staken. Tussen 1641-1642 was Daniel Gravius (De Graaf) predikant op het eiland. Hij zou nog in Batavia, Formosa (Taiwan) en Veere dienen. Na Gravius kwam de Middelburger Johannes de Mey, die tot eind 1645 ook in het Frans en Duits predikte. Voor Statia was hij in Brazilië. Zijn opvolger was Fran- ciscus van Wijngaerden die tot 1650 dien de. Daarna diende, tot zijn dood in 1663, Gelaude (Claude) van Beverhout op Statia en Sint Maarten. Ook Charles de Roche- fort, uitvoerig genoemd in het artikel over Tobago, zou in de vroegste dagen op het eiland predikant geweest zijn. In 1663 werd Abraham Polzius benoemd en een jaar later Servaes Clavius. Vanaf 1674 zou Johannes Osdorpius, voormalig vlootpredikant en predikant van Zoutelande, de eerste pre dikant in jaren zijn die voor het patroon schap benoemd werd. Van de kerkelijke lidmaten van de Nederduits gereformeerde kerk in Vlissingen in de zeventiende eeuw hadden er ruim twintig een attest van Statia. Daarnaast waren er ook enkele jo den vanuit Curacao vanaf de jaren 1650 naar het eiland gekomen. De eerste beken de naam was Abraham Israel Henriquez. Het Jodendom zou vooral in de achttiende eeuw groeien en nu nog staan de restanten van een synagoge op Statia. Het is even zoeken op de twee eilanden om een Zeeuws verleden te ontdekken. Sterker nog, de eilanden zijn Engelssprekend en als je niet beter wist zou je na een vluch tige eerste indruk denken dat de eilanden niet eens deel van ons koninkrijk uitmaken. Naast de Nederlandse vlag lijkt er weinig Nederlands aan Saba en Statia.Toch zijn er wel degelijk nog restanten van een Zeeuws verleden te traceren. The Bottom, de Engelse naam van de hoofdstad van Saba, zou zijn afgeleid van het Zeeuwse woord botte voor een kom. In de loop der eeuwen 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 14