enproductie uit de periode 1600-1700. Het zijn vooral succesverhalen: we zien hoe trots mensen zijn op de zeevaart. Dat het leven aan boord hard en gevaarlijk is, zien we soms ook: bij een storm of een schipbreuk in olieverf kun je, veilig thuis, lekker griezelen. Alle getoonde schilderijen komen uit de pri- véverzameling van Anthony Inder Rieden. Gefascineerd door dit typisch Nederlands- Vlaamse specialisme, bouwde hij een unie ke verzameling op van bijna zeventig schil derijen. Zes daarvan zijn nu in het Zeeuws maritiem muZEEum te zien. Ze zullen een belangrijke rol spelen in de toekomstige nieuwe inrichting van het muZEEum. De expositie in de Scheldezaal bestaat na tuurlijk uit de zes schilderijen. In augustus (toen dit artikel is geschreven) waren ze nog niet alle zes vanuit Engeland gearri veerd; door corona was de import enorm vertraagd. Hopelijk zijn de ontbrekende twee schilderijen er ten tijde van het ver schijnen van deze Spiegel wel. Oog voor detail In de video die op de tentoonstelling draait vertelt Anthony Inder Rieden enthousiast over zijn schilderijen en vraagt hij bijzon dere aandacht voor de details in de werken. Die focus hebben we in de Scheldezaal let terlijk uitvergroot. Je ziet de schilderijen en daarbij is de afbeelding vele malen vergroot afgebeeld op de muur of op het raam. Met tekst, cirkels en kleur sturen we bovendien je blik naar bijzondere details. Alsof je er met een vergrootglas bovenop staat. Zo krijgen de werken een heel verhaal mee en kun je niet meer naar het originele werk kij ken zonder die details te zien. Gastconservator Remmelt Daalder, gastconservator, is oud conservator picturalia van het Scheep vaartmuseum Amsterdam en een specialist op het gebied van maritieme kunst en ge schiedenis. Hij heeft het Zeeuws maritiem muZEEum geholpen om de verhalen ach ter de schilderijen te ontsluiten. Bij de ten toonstelling is ook een audiotour beschik- baar, waarvoor Remmelt de teksten heeft geschreven. Zo komen de schilderijen echt tot leven. Terugkeer uit Azië Neem het schilderij Terugkeer uit Azië van Andries van Eertvelt. Remmelt Daalder neemt je mee naar dat moment in juli 1599. 'Het is feest in Amsterdam. Vier schepen zijn behouden teruggekeerd uit Azië. Vanaf het Indonesische eiland Java zijn ze in een half jaar naar huis gezeild. Hun scheepsruimen liggen vol met spece rijen. Daar zal goed aan worden verdiend. Voor zo'n reis heb je grote schepen nodig, zoals de Mauritius, het admiraalsschip, tweede van links. De hele bemanning, of wat daar nog van over is, lijkt wel aan dek te staan. Rechts zeilt een veel kleiner schip naar ons toe, met een matroos op de bo venste ra. Het is de Overijssel, niet meer dan vijftig ton, maar toch heel zeewaardig. Zulke kleine scheepjes zijn ook nodig, die zijn snel en steken niet erg diep: handig om onbekende kusten te verkennen. Nog kleinere bootjes vullen de voorgrond van het schilderij: daarin zitten enthousiaste Amsterdammers, die hun nieuwe helden met eigen ogen willen zien. De Nederlandse Republiek is in deze tijd nog in oorlog met Spanje, maar deze suc- cesreis laat zien dat de Nederlanders net als de Portugezen en Spanjaarden over de hele wereld handel kunnen drijven. Waarom heeft uitgerekend Andries van Eertvelt deze gebeurtenis geschilderd? Andries komt uit Antwerpen, en die stad is immers trouw aan de Spaanse koning? Misschien zijn er onder zijn klanten ook Antwerpse kooplui die geld hebben ge stoken in deze handelsreis. En die vinden het wel leuk om een herinnering daaraan in huis te hebben. Van Eertvelt heeft deze voorstelling trouwens niet zelf bedacht: dit paneel is een verkleinde kopie van een groot schilderij van Hendrick Vroom, de be langrijkste zeeschilder van zijn tijd.' 22 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 24