Andries van Eertvelt - De terugkeer naar Amsterdam van de Tweede Expeditie naar Oost-Indië (ca 1610). (collectie Inder Rieden - Zeeuws maritiem muZEEum). Fluit voor Vlissingen Het bijzondere van de tentoonstelling Wind in de zeilen is dat de locatie van en kele schilderijen heel dicht bij huis is: de Schelde, Antwerpen en zelfs Vlissingen. Remmelt Daalder vertelt over het schilderij Fluit voor Vlissingen van Jan Beerstraten: 'Je zou dit schilderij een scheepsportret kunnen noemen: één schip, een fluitschip, is duidelijk het hoofdthema van dit schil derij door Jan Beerstraten. Die kwam uit Amsterdam, maar de onbekende opdracht gever zal wel iemand uit Zeeland zijn ge weest, want op de achtergrond is duidelijk de stad Vlissingen te herkennen. De fluit is het ideale vrachtschip uit de ze ventiende eeuw. Typerend is de bolle romp, die naar boven toe smal uitloopt. Een fluit kan veel lading vervoeren, en je hebt maar een kleine bemanning nodig, dus dat scheelt kosten. Het schip heeft iets bijzonders. De meeste fluitschepen zijn onbewapend; het zijn im mers koopvaarders. Maar deze heeft min stens twintig kanons! En er is nog iets wat opvalt: een grote rode vlag met daarop een gele leeuw. Dat is de vlag van de Staten- Generaal, de regering van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Daaruit kunnen we opmaken dat dit schip deel uitmaakt van de oorlogsvloot. Misschien is dit wel een van de voorraadschepen die met Michiel de Ruyter meevaren naar de Middellandse Zee, om de Barbarijse kapers te bestrijden. Met zijn kanons kan de fluit zich desnoods alleen verdedigen. Of in elk geval indruk maken op de vijand.' Er valt over elk van de zes schilderijen een heleboel te leren. Wind in de zeilen maakt dat je nooit meer achteloos langs een zeeportret loopt. Je hebt leren kijken. Oktober 2020 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2020 | | pagina 25