S, 0 den g>«» n vèfftndi Dtsetk 3* ffla«h4r&, -è-to\ Details uit brieven van Liefhebber en Tromp aan de admiraliteit van de Maze (Nationaal Archief). noemt. In de Saken van Staet en Oorlog combineert Aitzema het tot den Groenen Vliegende Draeck (hierna: Draeck). 'den Vliegenden Draeck Jasper Liefhebber 1625' 'den groenen draeck Maerten Herpers Tromp 1629' De gecombineerde naam van het schip in Aitzema's Saeken van Staet en Oorlog van 1653. Jasper liefhebber Van Jasper Liefhebber (1591-1641) be staan een paar journalen waaruit blijkt wat voor soort acties de Draeck onderneemt. In 1625 vaart Liefhebber eropuit om handels vloten en vissersvloten te konvooieren. Dit jaar heeft de Nederlandse scheepvaart veel last van de beruchte Duinkerker kapers. De Staten-Generaal moedigen kaapvaart aan. Een veroveraar mag een buitschip inclusief lading verkopen en ontvangt een beloning naargelang de grootte van het prijsschip. Per verovering gaat een deel van de op brengst naar de prins. In 1628 varen het hele seizoen vier eska ders oorlogsschepen tussen de monding van de Seine en de zuidkust van Dene marken om gewone Nederlandse schepen veiligheid te bieden. In juni dit jaar verovert Liefhebber een boeier die op weg is naar Vlaanderen. De lading peck, teer en roet staat niet op de ladingbrieven vermeld. Van deze stoffen maken ze een vettige substan tie om scheepshuid onder water in te sme ren om zo sneller te varen. Sneller varende schepen uit het door Spanjaarden beheers te Vlaanderen zijn ongewenst. Hierna begeleidt Liefhebber 250 haring schepen naar de viswateren bij Engeland. Vier dagen later voegen 450 visserssche pen en acht oorlogsbodems zich bij de vloot. Haringvissen is in deze tijd een aan- gel egenheid van weken lang de horizon in de gaten houden. Later in augustus bege leidt Liefhebber koopvaarders naar Enge land. Ook een Hamburger boeier heeft een niet-geregistreerde lading teer aan boord. Terwijl de kapitein van de boeier nog aan boord van de Draeck is, ontkomt de boeier. Begin 1629 is de Draeck voor een schoon maak aan de Engelse kust. Het verschil tussen eb en vloed is hier zo groot dat sche pen bij eb makkelijk hun schoonmaakbeurt kunnen krijgen. Ze maken om de acht da gen het schip schoon door pokken van de scheepshuid te wrikken en de scheepshuid in te vetten. Liefhebbers journaal vermeldt meerdere keren hoe ze de kanonnen van het schip naar bakboord verplaatsen om de scheepshuid aan stuurboord boven wa ter te krijgen en vice versa. Dit kan alleen op laag water. Om de boeg uit het water te krijgen en lekken te kunnen repareren verschuiven ze de stukken zelfs naar de achtersteven om zo het schip te kantelen. Liefhebber ontvangt bij zo'n schoonmaak het bericht dat Piet Heyn met de zilvervloot in een Engelse haven aan de westkust is. Liefhebber gaat niet op zoek om de rijke vloot bescherming te bieden, maar treft wel drie oorlogsbodems die een groot veroverd en moeilijk bezeilbaar Spaans schip naar Patria begeleiden. Later in januari ligt de Draeck in stormach tig weer voor anker bij Dover. Een koop vaardijschip raakt van haar anker. De Draeck moet haar ankerkabel laten vieren om een botsing te voorkomen. Het scheelt weinig of het koopvaardijschip was op de 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 22