Het moest in een keer goed zijn: correctie was niet mogelijk. Daarna werden de tegels gekaart: voor zien van een laag loodglazuur. Dat was doorzichtig en het gaf de tegel een mooie glans en beschermde de afbeelding. Hierna werden de tegels een tweede keer gebak ken; gestapeld als een kaartenhuis, met de ruggen tegen elkaar. Horizontaal lagen de ongeglazuurde tegels (het biscuit) voor de stevigheid. Al met al werden de geglazuur de tegels drie tot vier dagen gebakken. Een tegel heeft dus in totaal negen dagen nodig (als je het vormen van de klei niet meere kent) van begin tot eind. Een tegelmaker kan dus maximaal veertig series maken in een jaar. Waarschijnlijk zullen dat er minder zijn geweest. En dan nog ging er ook wel eens een baksel fout. Misbaksels door een verkeerde temperatuur van de oven en een verkeerde samenstelling van de klei, of het glazuur. Exotisch Met de techniek van het bakken en decore ren brachten de immigranten uit het zuiden ook beeltenissen mee: granaatappels, bloe men, exotische landschappen en dieren die we in Nederland niet kennen. In steden aan de kust werden logischerwijs veel schepen afgebeeld, vergezeld van fantasiewezens als zeemeerminnen en -mannen en zee monsters. Ook Bijbelse taferelen ontbraken niet. Misbaksels Veel tegels in de huizen van Vlissingen zijn verloren gegaan door sloop, oorlog of han del. Maar gelukkig is een grote collectie bewaard en beland in het Gemeentearchief Vlissingen. De meeste van die tegels dra gen afbeeldingen van mensen: ambachts lieden, burgers, soldaten. Zes topstukken zijn tegels waarop Saracenen zijn afge beeld. Afbeeldingen van deze strijders zijn alleen in Veere, Middelburg en Vlissingen gevonden. De Levensboom Onder invloed van het blauw witte Wan-Li- porselein uit China (1615 en verder) had den de Vlissingers een voorkeur voor mo nochrome tegels. En dat paste uitstekend in de calvinistische Zeeuwse cultuur, want een monochrome tegel was goedkoper. Toch zijn er ook een paar tableaus; meerde re tegels die samen een afbeelding vormen. Zoals de tableaus uit de zeventiende eeuw van Prins Maurits en zijn broer Frederik Hendrik. Maar de trots van de collectie is De Levensboom: een tableau uit 1717 van wel 350 tegels samen, op maat gemaakt voor een wand in een woning rondom een venster. Ook dat tableau is opnieuw door de handen van het collectieteam gegaan en het zal zorgvuldig worden opgeslagen in de ruimtes van de COVRA. In de depotruimte van COVRA zijn vaak rondleidingen. Het muZEEum gaat het de pot met COVRA daarom aantrekkelijker maken, met meer expositiemogelijkheden. Daarbij zullen ook de tegels meer zichtbaar zijn. Hopelijk komt er ook een gelegenheid om de tegels op andere locaties tentoon te stellen; binnen of buiten Vlissingen. Met veel dank aan W.P. Jacobs: De tegelcol lectie van het Stedelijk Museum Vlissingen 30 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 32