bereiding op de landing van 1 november vonden er hevige bombardementen plaats op de Batterij Vrijburg in West-Souburg. De woningen in de omgeving moesten het ook ontgelden. Vrijwel elke woning had glasschade en dakschade. Toen de Duitse troepen zich na de landing van de gealli eerden terugtrokken bliezen ze in de mid dag van 2 november de Souburgse brug op. De enkele ramen van de woningen in de nabijheid van de brug vielen alsnog in scherven. Het dorp zat vanaf die dag zon der brugverbinding. Nadat de geallieerden op 4 november het Vlissingse havengebied hadden ingenomen trokken ze noordwaarts langs de oostzijde van het kanaal richting Middelburg. Ze ondervonden geen weer stand van het handjevol Duitsers dat zich nog in het dorp bevond. De opmars aan de westelijke zijde verliep moeizamer en vond pas een dag later plaats. Noodherstel Op 1 januari 1945 telde het dorp 2019 in woners. Aan het begin van de oorlog wa ren het er 5428. Veel Souburgers waren geëvacueerd vanwege de inundatie en de oorlogshandelingen tijdens de bevrijding. Er bleken 47 woningen totaal verwoest en 120 woningen zwaar beschadigd. Circa 400 woningen liepen lichte schade op. De medische verzorging was goed te noemen. Dankzij het Rode Kruis was er een nood hospitaal en een kraamkliniek. De Dienst Luchtbescherming verzorgde met de enig nog overgebleven auto in Souburg het zie- kenvervoer. Met de brandstoffen- en tex- tielvoorziening was het slecht gesteld. De voorraden kolen lagen veelal onder water. Ook was er nog geen gasvoorziening. In Oost-Souburg was de elektriciteit en wa terleiding weer op orde. De inwoners die er voor kozen in Souburg te blijven wonen, moesten dit veelal doen op de bovenver dieping. Na de bevrijding werd snel begonnen met het noodherstel door het wind- en wa terdicht maken van de huizen. Het dorp liep bij vloed onder water behalve het Marnixplein, een deel van het Oranjeplein en de Paspoortstraat. Bij laag water kwam Oost-Souburg vrijwel geheel droog te lig gen. Behalve de spoorbaan waren de jaagpaden de enige verbinding tussen Vlissingen en Middelburg. Een roeiboot- veer zorgde voor de verbinding over het kanaal tussen de beide dorpsdelen. Tussen Souburg en Ritthem was er een dagelijkse verbinding met een roeiboot. Omdat de be graafplaats onder water was gelopen moest de oude begraafplaats bij de kerk aan het Oranjeplein weer in gebruik worden geno men. In de rapportage maakte het gemeen tebestuur zich ernstige zorgen over de grote hoeveelheid munitie die lag opgeslagen op de loskade aan het kanaal en bij het tram huisje aan de westzijde van het kanaal. Stormvloed Tijdens de stormvloed van 18 op 19 janu ari 1945 gingen veel levensmiddelen verlo ren. Het verlies van woningen en schuren bedroeg 20. De bewoners konden elders in het dorp worden ondergebracht. Vooral vanwege de tewerkstelling bij de Dienst Uitvoering Werken keerden een aantal ge zinnen naar hun woning terug. In een ge vorderde woning aan het Marnixplein en in een bunker aan de Nieuwe Vlissingseweg verbleven nog ongeveer 20 geallieerde militairen. De Dienst Uitvoering Werken sloopte de door oorlogsgeweld verwoeste woningen aan het Marnixplein. De daarvan afkomstige materialen waren bestemd voor het herstel van de beschadigde huizen. De communicatie werd nog steeds bemoeilijkt door het ontbreken van een telefoonver binding. Dat gold vooral voor de openbare diensten zoals brandweer, gezondheids diensten en gemeentebestuur. Omdat de radiodistributie was uitgevallen was ieder een in het dorp verstoken van nieuwsbe richten via de radio. Het Rode Kruis kreeg de beschikking over een roeiboot voor het vervoer van en naar Ritthem. De politie had twee roeiboten om het toezicht op het water te kunnen uitoefenen. De dorpsbewoners kregen een steeds dringender behoefte aan laarzen en klompen in verband met het vrij wel steeds weer terugkerende water. Januari 2021 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 9