dezelfde locatie weer heropend als de N.V.
Zeeuwsche Brikettenfabriek. Het vervaar
digde dagelijks tussen de 20.000 en 30.000
goed brandbare briketten tegen een gerin
ge prijs. Deze producten lagen te koop in
Vlissingse en Souburgse brandstoffenwin-
kels. Wanneer de bedrijfsvoering is gestopt
en het gebouw is verdwenen is niet bekend.
Singelweg 31 - Electrotinfabriek
In zijn proefschrift over de Vlissingse arbei
dersbeweging betitelde Bert Altena de elec-
trotinfabriek (ofwel blikfabriek) als de merk
waardigste tussen de andere middelgrote
bedrijven in de Scheldestad. H.L. Hermans,
R.J. Brakema en M. Laernoes waren bij de
Stoomvaartmaatschappij Zeel and werk
zaam toen zij de onderneming in 1895 op
richtten. De fabriek werd gebouwd op het
terrein gelegen aan de Koningsweg tus
sen de Singelweg en de Verlengde Paul
Krugerstraat. Het bedrijf richtte zich op het
onttinnen van blik met ijzer als eindpro
duct. Het Britse schip Southern Bell was
in augustus 1895 het eerste schip dat in
Vlissingen afmeerde met een lading blikaf-
val. Het ging goed met de fabriek. Het ijzer
bleek van een goede kwaliteit en al snel
moest een aanlegsteiger worden gebouwd
in het naastgelegen Kanaal door Walcheren
om het toenemende aantal schepen te
laten afmeren. Een spoorlijntje over de
Koningsweg verbond de steiger met de fa
briek. In 1902 kon al vijf procent dividend
aan de aandeelhouders worden uitgekeerd
over de voorgaande vijf jaren. Toch werd
het bedrijf regelmatig geconfronteerd met
een gebrek aan grondstoffen. Zo kon er in
1901 slechts acht en een halve maand pro
ductie worden geleverd. Zo'n vijf jaar later
arriveerde er zo veel blik per spoor en per
schip dat er loodsen aan de Buitenhaven
moesten worden gehuurd om het materiaal
te kunnen opslaan. Vlak voor het uitbre
ken van de Eerste Wereldoorlog werden de
werkzaamheden een tijdje stilgelegd om
dat de oude installaties moesten worden
vervangen. Na de herstart in 1913 nam de
productie sterk toe. Het bedrijf mocht zelfs
het predicaat 'Koninklijke' gaan voeren.
Toch volgde er weer een periode van stag
natie. In het begin van de jaren twintig werd
het bedrijf stilgelegd omdat er te weinig af
zet was. Een groot deel van het personeel
moest zelfs worden ontslagen. Een aantal
arbeiders werd ingezet bij de sloop van
Fort De Nolle. Na 1925 volgden nog wat
jaren van redelijke productie maar in 1928
moesten de werkzaamheden wederom wor
den gestaakt. Zowel Duitsland als Frankrijk
verboden de uitvoer van blikafval en bo
vendien nam de binnenlandse concurrentie
dermate toe dat de blikfabriek tot volledige
stopzetting van de werkzaamheden werd
gedwongen.
Koningsweg 51 - Pand met het lessenaar
dak
Architect Piet Götzen ontwierp het markan
te pand dat in 1948-1949 verrees op de
hoek van de Koningsweg-Paul Krugerstraat.
Het kantoor met bovenwoning en garages
was voorzien van een lessenaardak. Een
gelijksoortig pand bevond zich in de Coosje
Buskenstraat naast het MÜLO-schol en-
complex. Lange tijd bood het huisvesting
aan de Vlissingse Bouwmaterialen, Handel
en Transportonderneming W. Anker. Aan
vankelijk was dit bedrijf gevestigd op het
adres Koningsweg 39 maar verhuisde in
1950 naar nummer 51. In de jaren zeven
tig vestigde Autobedrijf Britannia (Kenau
Hassel aarstraat) een dependance in het
achterl iggende complex en op het naast-
Het Pools pension De Zilverpool aan de Koningsweg
met op de achtergrond het bedrijfspand met het les
senaarsdak, 1953.
(Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen).
16
Den Spiegel