dezelfde locatie weer heropend als de N.V. Zeeuwsche Brikettenfabriek. Het vervaar digde dagelijks tussen de 20.000 en 30.000 goed brandbare briketten tegen een gerin ge prijs. Deze producten lagen te koop in Vlissingse en Souburgse brandstoffenwin- kels. Wanneer de bedrijfsvoering is gestopt en het gebouw is verdwenen is niet bekend. Singelweg 31 - Electrotinfabriek In zijn proefschrift over de Vlissingse arbei dersbeweging betitelde Bert Altena de elec- trotinfabriek (ofwel blikfabriek) als de merk waardigste tussen de andere middelgrote bedrijven in de Scheldestad. H.L. Hermans, R.J. Brakema en M. Laernoes waren bij de Stoomvaartmaatschappij Zeel and werk zaam toen zij de onderneming in 1895 op richtten. De fabriek werd gebouwd op het terrein gelegen aan de Koningsweg tus sen de Singelweg en de Verlengde Paul Krugerstraat. Het bedrijf richtte zich op het onttinnen van blik met ijzer als eindpro duct. Het Britse schip Southern Bell was in augustus 1895 het eerste schip dat in Vlissingen afmeerde met een lading blikaf- val. Het ging goed met de fabriek. Het ijzer bleek van een goede kwaliteit en al snel moest een aanlegsteiger worden gebouwd in het naastgelegen Kanaal door Walcheren om het toenemende aantal schepen te laten afmeren. Een spoorlijntje over de Koningsweg verbond de steiger met de fa briek. In 1902 kon al vijf procent dividend aan de aandeelhouders worden uitgekeerd over de voorgaande vijf jaren. Toch werd het bedrijf regelmatig geconfronteerd met een gebrek aan grondstoffen. Zo kon er in 1901 slechts acht en een halve maand pro ductie worden geleverd. Zo'n vijf jaar later arriveerde er zo veel blik per spoor en per schip dat er loodsen aan de Buitenhaven moesten worden gehuurd om het materiaal te kunnen opslaan. Vlak voor het uitbre ken van de Eerste Wereldoorlog werden de werkzaamheden een tijdje stilgelegd om dat de oude installaties moesten worden vervangen. Na de herstart in 1913 nam de productie sterk toe. Het bedrijf mocht zelfs het predicaat 'Koninklijke' gaan voeren. Toch volgde er weer een periode van stag natie. In het begin van de jaren twintig werd het bedrijf stilgelegd omdat er te weinig af zet was. Een groot deel van het personeel moest zelfs worden ontslagen. Een aantal arbeiders werd ingezet bij de sloop van Fort De Nolle. Na 1925 volgden nog wat jaren van redelijke productie maar in 1928 moesten de werkzaamheden wederom wor den gestaakt. Zowel Duitsland als Frankrijk verboden de uitvoer van blikafval en bo vendien nam de binnenlandse concurrentie dermate toe dat de blikfabriek tot volledige stopzetting van de werkzaamheden werd gedwongen. Koningsweg 51 - Pand met het lessenaar dak Architect Piet Götzen ontwierp het markan te pand dat in 1948-1949 verrees op de hoek van de Koningsweg-Paul Krugerstraat. Het kantoor met bovenwoning en garages was voorzien van een lessenaardak. Een gelijksoortig pand bevond zich in de Coosje Buskenstraat naast het MÜLO-schol en- complex. Lange tijd bood het huisvesting aan de Vlissingse Bouwmaterialen, Handel en Transportonderneming W. Anker. Aan vankelijk was dit bedrijf gevestigd op het adres Koningsweg 39 maar verhuisde in 1950 naar nummer 51. In de jaren zeven tig vestigde Autobedrijf Britannia (Kenau Hassel aarstraat) een dependance in het achterl iggende complex en op het naast- Het Pools pension De Zilverpool aan de Koningsweg met op de achtergrond het bedrijfspand met het les senaarsdak, 1953. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen). 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 18