gelegen nummer 49. Voordat het complex
in handen kwam van De Schelde, die er
een kantoor voor de afdeling lichtmetaal in
vestigde, werd het gebruikt door Soolsma
Party Verhuur. In 2007 werden de gebouwen
gesloopt.
Koningsweg 49 - Machinefabriek
Walcheria, Garage Britannia, Fixit,
De Schelde
Na het stopzetten van de ijsfabriek Walche-
ria aan de Lampsinsstraat bleven zowel het
gebouw als de naam bestaan. De Vlissingse
ondernemer H. Zeijger vestigde er zijn ma
chinefabriek, reparatiewerkplaats en sme
derij onder de handelsnaam Machinefabriek
Walcheria. Vlak voor het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog verkocht hij het be
drijf aan C.I. Somers en P.W.G. Eekman.
De onderneming ging verder onder de
zelfde naam maar kreeg de toevoeging
voorheen H. Zeijger. Aan het eind van het
eerste oorlogsjaar kreeg het bedrijf tijdens
een bombardement drie voltreffers te ver
duren waardoor het grotendeels verwoest
werd. De voorgevel bleef echter staan en
het lukte de twee ondernemers hun be
drijfje weer op te bouwen. In 1958, toen het
aantal personeelsleden al gestegen was tot
twintig, verstrekte de directie opdracht aan
de architect W. Messer om een nieuw be
drijfsgebouw met kantoor, wasgelegenheid
Luchtfoto van het kruispunt bij de Keersluisbrug
met midden boven de toegangspoort naar het
Scheldeterrein, 1961. (Zeeuws Archief,
Fotocollectie Vlissingen; foto T. Slagboom).
en kantine te ontwerpen op de hoek van de
Paul Krugerstraat/Koningsweg. De bouw
werd grotendeels door eigen personeel
uitgevoerd. Tien jaar later volgde de be
drijfsbeëindiging en vestigde de Vlissingse
ondernemer P.J. de Boe van Garage Bri
tannia aan de Kenau Hasselaarstraat er
een filiaal. Het detailhandelsbedrijf in doe-
het-zelfmaterialen FIXIT nam in 1979 het
complex over maar al vrij snel (1984) ging
het failliet en kwam het in handen van De
Schelde, die er een magazijnruimte van
maakte.
Koningsweg 47 - Café Keersluis
Op het stukje Koningsweg tussen de Singel
en de Verlengde Paul Krugerstraat, precies
op de hoek tegenover de Keersluisbrug liet
restaurateur D.P. Jorritsma in 1908 een
café-restaurant bouwen. Kennelijk beschik
te hij over geld en de nodige connecties
want hij verstrekte de bekende architect
P.H. van Niftrik de opdracht het gebouw
tje te ontwerpen. Deze architect speelde
een belangrijke rol bij de aanleg van het
Willemspark in Amsterdam en ontwierp
ook het villapark in Vlissingen. Diens broer
J.G. van Niftrik was toen al drie jaar wet
houder van fabricage (publieke werken) in
Vlissingen. De Koningsweg vormde destijds
ook al een belangrijke toegangsweg naar
de Vlissingse binnenstad. De weg kwam
uit op een andere belangrijke verkeers
ader van de stad: de Aagje Dekenstraat.
De tramverbinding tussen Middelburg en
Vlissingen volgde de route langs het café-
tje. Reden te meer om er een wachtkamer
aan vast te bouwen in de hoop op klandi
zie van de wachtende reizigers. Jorritsma,
die de bovenwoning van het café met zijn
gezin betrok, noemde het café Bellamy.
Het lag aan een druk verkeersknooppunt.
Behalve de tram van Middelburg naar
Vlissingen passeerde er ook de tram van
het Vlissingse station naar Koudekerke en
Domburg. De Schelde maakte gebruik van
het goederenspoor dat ter hoogte van het
café afboog richting fabrieksterreinen van
de scheepswerf. Deze maakte op het lijn
tje gebruik van een locomotief die bij de
April 2021
17