gelegen nummer 49. Voordat het complex in handen kwam van De Schelde, die er een kantoor voor de afdeling lichtmetaal in vestigde, werd het gebruikt door Soolsma Party Verhuur. In 2007 werden de gebouwen gesloopt. Koningsweg 49 - Machinefabriek Walcheria, Garage Britannia, Fixit, De Schelde Na het stopzetten van de ijsfabriek Walche- ria aan de Lampsinsstraat bleven zowel het gebouw als de naam bestaan. De Vlissingse ondernemer H. Zeijger vestigde er zijn ma chinefabriek, reparatiewerkplaats en sme derij onder de handelsnaam Machinefabriek Walcheria. Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verkocht hij het be drijf aan C.I. Somers en P.W.G. Eekman. De onderneming ging verder onder de zelfde naam maar kreeg de toevoeging voorheen H. Zeijger. Aan het eind van het eerste oorlogsjaar kreeg het bedrijf tijdens een bombardement drie voltreffers te ver duren waardoor het grotendeels verwoest werd. De voorgevel bleef echter staan en het lukte de twee ondernemers hun be drijfje weer op te bouwen. In 1958, toen het aantal personeelsleden al gestegen was tot twintig, verstrekte de directie opdracht aan de architect W. Messer om een nieuw be drijfsgebouw met kantoor, wasgelegenheid Luchtfoto van het kruispunt bij de Keersluisbrug met midden boven de toegangspoort naar het Scheldeterrein, 1961. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen; foto T. Slagboom). en kantine te ontwerpen op de hoek van de Paul Krugerstraat/Koningsweg. De bouw werd grotendeels door eigen personeel uitgevoerd. Tien jaar later volgde de be drijfsbeëindiging en vestigde de Vlissingse ondernemer P.J. de Boe van Garage Bri tannia aan de Kenau Hasselaarstraat er een filiaal. Het detailhandelsbedrijf in doe- het-zelfmaterialen FIXIT nam in 1979 het complex over maar al vrij snel (1984) ging het failliet en kwam het in handen van De Schelde, die er een magazijnruimte van maakte. Koningsweg 47 - Café Keersluis Op het stukje Koningsweg tussen de Singel en de Verlengde Paul Krugerstraat, precies op de hoek tegenover de Keersluisbrug liet restaurateur D.P. Jorritsma in 1908 een café-restaurant bouwen. Kennelijk beschik te hij over geld en de nodige connecties want hij verstrekte de bekende architect P.H. van Niftrik de opdracht het gebouw tje te ontwerpen. Deze architect speelde een belangrijke rol bij de aanleg van het Willemspark in Amsterdam en ontwierp ook het villapark in Vlissingen. Diens broer J.G. van Niftrik was toen al drie jaar wet houder van fabricage (publieke werken) in Vlissingen. De Koningsweg vormde destijds ook al een belangrijke toegangsweg naar de Vlissingse binnenstad. De weg kwam uit op een andere belangrijke verkeers ader van de stad: de Aagje Dekenstraat. De tramverbinding tussen Middelburg en Vlissingen volgde de route langs het café- tje. Reden te meer om er een wachtkamer aan vast te bouwen in de hoop op klandi zie van de wachtende reizigers. Jorritsma, die de bovenwoning van het café met zijn gezin betrok, noemde het café Bellamy. Het lag aan een druk verkeersknooppunt. Behalve de tram van Middelburg naar Vlissingen passeerde er ook de tram van het Vlissingse station naar Koudekerke en Domburg. De Schelde maakte gebruik van het goederenspoor dat ter hoogte van het café afboog richting fabrieksterreinen van de scheepswerf. Deze maakte op het lijn tje gebruik van een locomotief die bij de April 2021 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 19