Grote Markt in Middelburg naar de remise
in Vlissingen in een tijd van circa twin
tig minuten. Langzaam maar zeker groei
de het enthousiasme en werden Vlissingen
en Middelburg aangesloten op het elektri
citeitsnet. De Vlissingse scheepswerf De
Schelde hield de opwekking van stroom
lange tijd nog in eigen beheer. Daartoe liet
het een eigen elektriciteitscentrale bouwen
op de hoek van de Aagje Dekenstraat/
Scheldestraat die in 1915 werd opgestart,
notabene op de plaats van de oude tram
remise. De Schelde koos pas in 1930 voor
aansluiting op het algemene stroomnet. De
Provinciale Zeeuwsche Electriciteits Maat
schappij (PZEM) opgericht in 1919 maakte
in de beginjaren gebruik van een centrale in
Westdorpe en besloot in 1929 de concessie
over te nemen van de Sociëté Anonyme en
daarmee ook de centrale aan de Konings
weg. De ontwikkeling ging snel. Al tijdens
de Tweede Wereldoorlog waren er al plan
nen tot modernisering van de opwekking
en transport van elektriciteit in Zeeland. In
een nieuw te bouwen centrale zou de pro
ductie van stroom voor heel Zeeland kun
nen worden geconcentreerd. Na de oorlog
dacht de PZEM nog aan uitbreiding op het
terrein aan de Koningsweg maar kwam tot
de conclusie dat de oppervlakte te beperkt
was. Uiteindelijk werd gekozen voor een
terrein aan de Edisonweg waar de nieuwe
centrale uiteindelijk ook werd gebouwd en
in 1954 officieel geopend. De centrale aan
de Koningsweg werd nog lange tijd gebruikt
als schakelstation maar in 1968 buiten ge
bruik gesteld. De gemeente Vlissingen nam
het terrein over in 1971 en de sloop volgde
in 1975. Het ging in eerste instantie dienen
als opslagterrein voor de dienst gemeente
werken.
Lampsinsstraat - Tramremise
De oude tramremise bevond zich op de
hoek van de Scheldestraat/Aagje Deken
straat. De directie van de stoomtram Vlis-
singen-Middelburg achtte de locatie te klein
om eventuele uitbreidingen te kunnen reali
seren. Aan de Lampsinsstraat was voldoen
de ruimte aanwezig en verstrekte de firma
F.J. Stulemeijer en Co. te Breda in 1907
opdracht om een nieuwe remise te ontwer
pen. Op de plaats van de oude remise werd
in 1915 de nieuwe elektriciteitscentrale van
De Schelde opgestart. De nieuwe remise
bestond uit een uitgebreid complex met rij
tuigen- en machineloodsen, werkplaatsen,
magazijnen en schaftlokalen. Het dak van
de rijtuigenloodsen was voorzien van gla
zen kappen om het binnenlaten van dag
licht te verbeteren. Het kantoorgebouw van
de remise stond op de hoek van de Aagje
Dekenstraat/Lampsinsstraat en was een
ontwerp van de Amsterdamse architect
P.H. van Niftrik, de broer van de Vlissingse
wethouder van fabricage (publieke werken)
J.G. van Niftrik. In 1907 reden de trams
tussen Vlissingen en Middelburg nog steeds
op stoom. Dat zou snel veranderen. Drie
jaar later verrees pal naast de remise de
door de Société Anonyme des Tramways
a vapeur de Flessengue-Middelbourg et
Extensions te Brussel opgerichte electri-
sche centrale. Vanaf 1910 vertrok de elec-
trische tram vanaf de nieuwe remise. De
laatste tram strandde tijdens de inundatie
in oktober 1944 en zou na de oorlog niet
meer op Walcheren terugkeren. De remise
werd in 1975, samen met de electriciteits-
centrale, gesloopt.
Lampsinsstraat 21 - IJscofabriek
Walcheria
Kort maar hevig. Zo zou je het bestaan
van de IJscofabriek Walcheria kunnen be
titelen. In 1920 verschenen de eerste be
richten in de kranten over de vestiging van
een ijsfabriek aan de Lampsinsstraat 21 in
Vlissingen, vlakbij de tramremise. Het be
drijf kondigde trots de opening aan op zon
dag 11 juli 1920. Om de bevolking te laten
kennismaken met de producten reden de
ijswagentjes op zaterdag al in een reclame
karavaan door Middelburg en Vlissingen.
De verkoop van de zogenaamde ijswafel-
tjes begon op zondag en een uitgebreide
advertentiecampagne liet weten dat op
de eerste twee dagen van ieder verkocht
wafeltje één cent zou worden afgedragen
aan het Ziekenhuisfonds. Dat er behoorlijk
20
Den Spiegel