Grote Markt in Middelburg naar de remise in Vlissingen in een tijd van circa twin tig minuten. Langzaam maar zeker groei de het enthousiasme en werden Vlissingen en Middelburg aangesloten op het elektri citeitsnet. De Vlissingse scheepswerf De Schelde hield de opwekking van stroom lange tijd nog in eigen beheer. Daartoe liet het een eigen elektriciteitscentrale bouwen op de hoek van de Aagje Dekenstraat/ Scheldestraat die in 1915 werd opgestart, notabene op de plaats van de oude tram remise. De Schelde koos pas in 1930 voor aansluiting op het algemene stroomnet. De Provinciale Zeeuwsche Electriciteits Maat schappij (PZEM) opgericht in 1919 maakte in de beginjaren gebruik van een centrale in Westdorpe en besloot in 1929 de concessie over te nemen van de Sociëté Anonyme en daarmee ook de centrale aan de Konings weg. De ontwikkeling ging snel. Al tijdens de Tweede Wereldoorlog waren er al plan nen tot modernisering van de opwekking en transport van elektriciteit in Zeeland. In een nieuw te bouwen centrale zou de pro ductie van stroom voor heel Zeeland kun nen worden geconcentreerd. Na de oorlog dacht de PZEM nog aan uitbreiding op het terrein aan de Koningsweg maar kwam tot de conclusie dat de oppervlakte te beperkt was. Uiteindelijk werd gekozen voor een terrein aan de Edisonweg waar de nieuwe centrale uiteindelijk ook werd gebouwd en in 1954 officieel geopend. De centrale aan de Koningsweg werd nog lange tijd gebruikt als schakelstation maar in 1968 buiten ge bruik gesteld. De gemeente Vlissingen nam het terrein over in 1971 en de sloop volgde in 1975. Het ging in eerste instantie dienen als opslagterrein voor de dienst gemeente werken. Lampsinsstraat - Tramremise De oude tramremise bevond zich op de hoek van de Scheldestraat/Aagje Deken straat. De directie van de stoomtram Vlis- singen-Middelburg achtte de locatie te klein om eventuele uitbreidingen te kunnen reali seren. Aan de Lampsinsstraat was voldoen de ruimte aanwezig en verstrekte de firma F.J. Stulemeijer en Co. te Breda in 1907 opdracht om een nieuwe remise te ontwer pen. Op de plaats van de oude remise werd in 1915 de nieuwe elektriciteitscentrale van De Schelde opgestart. De nieuwe remise bestond uit een uitgebreid complex met rij tuigen- en machineloodsen, werkplaatsen, magazijnen en schaftlokalen. Het dak van de rijtuigenloodsen was voorzien van gla zen kappen om het binnenlaten van dag licht te verbeteren. Het kantoorgebouw van de remise stond op de hoek van de Aagje Dekenstraat/Lampsinsstraat en was een ontwerp van de Amsterdamse architect P.H. van Niftrik, de broer van de Vlissingse wethouder van fabricage (publieke werken) J.G. van Niftrik. In 1907 reden de trams tussen Vlissingen en Middelburg nog steeds op stoom. Dat zou snel veranderen. Drie jaar later verrees pal naast de remise de door de Société Anonyme des Tramways a vapeur de Flessengue-Middelbourg et Extensions te Brussel opgerichte electri- sche centrale. Vanaf 1910 vertrok de elec- trische tram vanaf de nieuwe remise. De laatste tram strandde tijdens de inundatie in oktober 1944 en zou na de oorlog niet meer op Walcheren terugkeren. De remise werd in 1975, samen met de electriciteits- centrale, gesloopt. Lampsinsstraat 21 - IJscofabriek Walcheria Kort maar hevig. Zo zou je het bestaan van de IJscofabriek Walcheria kunnen be titelen. In 1920 verschenen de eerste be richten in de kranten over de vestiging van een ijsfabriek aan de Lampsinsstraat 21 in Vlissingen, vlakbij de tramremise. Het be drijf kondigde trots de opening aan op zon dag 11 juli 1920. Om de bevolking te laten kennismaken met de producten reden de ijswagentjes op zaterdag al in een reclame karavaan door Middelburg en Vlissingen. De verkoop van de zogenaamde ijswafel- tjes begon op zondag en een uitgebreide advertentiecampagne liet weten dat op de eerste twee dagen van ieder verkocht wafeltje één cent zou worden afgedragen aan het Ziekenhuisfonds. Dat er behoorlijk 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 22