len voor ketelbouw gemaakt, omkastingen voor tandwielkasten, kappen, enzovoort. Ook deuren, deksels, gasturbinefundaties. Deze plaatwerkerij is in 1939 uitgebreid. Iets meer richting Koningsweg was een werkplaats in het gebouw dat van 1919 tot 1931 de N.V. Fijnwerk huisvestte. Daarna nam De Schelde de werkplaats over. Hier werden gereedschappen gemaakt en licht metalen onderdelen. Vanaf 1934 was het vliegtuigfabriek. De Schelde bouwde vleu gels en andere onderdelen, bijvoorbeeld brandstoftanks voor de zogenaamde Dor- niervliegboten voor de Nederlandse ma rine. Door de vele bombardementen op de werf tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in 1943 met de vliegtuigbouw gestopt. Deze werd naar Dordrecht verplaatst. Het gebouw werd later gebruikt door de leer-, bedrijfsschool daarna was het een zelfwerk- plaats waar werknemers van De Schelde konden klussen, de 'Helpt uzelf werk plaats'. Een andere grote fabriek was de tandwiel- fabriek, meer richting Van Dishoeckstraat. Vanaf 1916 tot 1951 was deze gevestigd in een deel van de machinefabriek, daarna op het Genieterrein. Hier vond zowel de fabri cage als de montage en het proefdraaien van de tandwielen plaats. Het gebouw werd in 1969 uitgebreid met een montagehal. De Schelde was jarenlang een zeer voor aanstaande producent van voortstuwings- tandwielkasten voor de koopvaardij en de marine. Tussen plaatwerkerij en tandwielfabriek was de schilderwerkplaats, met staalgrit- en conserveerafdeling. Hier werden de werkstukken behandeld tegen roesten. Ook in het middengedeelte van het terrein bevond zich de gloeioven voor het span- ningsarm gloeien van gelaste werkstuk ken zoals een tandwielkastframe, fundaties voor motoren. Deze gloeioven is een keer ontploft, in 1986, waarna hij buiten gebruik raakte. In 1988 werd een nieuwe gloeioven in gebruik genomen, op dezelfde plek. Bijzonder was de turbinebunker, aan de Singelzijde. Dit was een kelder om turbines te beproeven. De bunker is gebouwd in 1933, was tot 1950 in gebruik en is daarna gesloopt. De kelder is gebruikt om de turbines van het ss Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika Lijn te testen, circa 1938/1939. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1943 was deze ruimte nog even noodhospitaal voor De Schelde. Spoorlijnen Er liepen diverse spoorlijnen op het ter rein. Deze waren via de Keersluisbrug aan gesloten op het spoor van de Nederlandse Spoorwegen. Zo kwamen bijvoorbeeld de krukassen voor de scheepsmotoren per trein uit Oostenrijk. Een bekend beeld was de stoomlocomotief met een aantal wagens met materiaal achter zich over het Schelde- terrein puffend. Collectie Dert). 24 De nieuwe gloeioven van De Schelde die in de plaats kwam van het in 1986 ontplofte exemplaar, 1989. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen, Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 26