Zie ginds komt de stoomboot...
Jules Braat
Op 24 augustus 1938 werd Vlissingen
geconfronteerd met gevolgen van de Spaanse
burgeroorlog toen 's nachts op de rede beslag
werd gelegd op het Spaanse ss Garbi.
Spaanse Burgeroorlog
In 1931 werd Spanje een republiek en ver
liet koning Alfonso XIII het land. Er volgden
enkele jaren van politieke instabiliteit met
grote tegenstellingen tussen links, rechts
en Carlisten en Alfonsisten die rechten op
de troon pretendeerden. Ook de rooms-
katholieke kerk speelde een rol, bovendien
probeerde de fascistische Italiaanse dic
tator Mussolini invloed uit te oefenen. Het
was een periode van aanslagen, opstanden,
pogingen tot autonomie (Catalonië), poli
tieke moorden, plunderingen, staatsgrepen
en stakingen.
In februari 1936 won het linkse volksfront
de verkiezingen en werd een linkse republi
keinse regering gevormd. In juli ontketen
den ontevreden militairen een opstand, zij
maakten zich meester van Spaans Marokko
en enkele delen in het midden en noorden
van Spanje.
De bevolking werd toen door de regering
bewapend, het begin van de burgeroor
log. Generaal Franco bracht delen van het
Spaanse leger met hulp van Duitsland en
Italië via een luchtbrug over van Marokko
naar het Spaanse vasteland.
Op 29 oktober 1936 vaardigde de presi
dent van de Spaanse republiek een decreet
uit waarbij een aantal Spaanse schepen in
bezit werd genomen om als staatsschepen
dienst te doen. Dit decreet werd gepubli
ceerd in de officiële krant Gaceta di Madrid
van 30 oktober 1936 en bij wet van 18 de
cember bekrachtigd.
Tijdens een drie jaar durende bloedige oor
log kregen de Nationalisten van Franco
steun van Duitsland en Italië in de vorm
van adviseurs, wapens, tanks, schepen,
vliegtuigen en militairen. Bekend is het
Duitse Condor Legioen dat onder andere
betrokken was bij het bombardement op
Guernica in april 1937.
De Republikeinen kregen steun van vrij
willigers uit vele landen, de Internationale
Brigades.
Uiteindelijk werden de Republikeinse troe
pen in april 1939 definitief verslagen,
Spanj e kreeg een fascistisch regime met
Franco als staatshoofd.
SS Garbi ex Vasco
Het schip werd 26 mei 1926 te water ge
laten op de werf van Robert Duncan Co,
Glasgow East Yard. De tonnage bedroeg
1193 ton, de lengte ongeveer 70 meter,
breedte 11 meter en een diepgang van
5 meter. Het beschikte over één schroef
en werd voortgestuwd door een driecilin-
derstoommachine met een vermogen van
137 PK.
Eerste eigenaar was M.M. de Pinillos uit
Cadiz die het onder de naam Vasco in de
vaart bracht.
De Pinillos
Miguel Martinez de Pinillos Saenz (1875
1953) was afkomstig uit een vrome rooms-
katholiek familie van reders die diensten
onderhield op de Antillen, de Canarische
eilanden en in de Middellandse zee. Over
zijn vroege jeugd is weinig bekend, hij volg
de in Engeland een commerciële opleiding
waarna hij in het familiebedrijf ging werken.
Tot aan de Eerste Wereldoorlog floreerde
de rederij, daarna ging het slechter en werd
de onderneming verkocht.
In 1923 begon een herstart onder de naam
Lineas Pinillos. Het nieuwe bedrijf richtte
zich op de kust-/wildevaart en vervoerde
vooral fruit van de Canarische eilanden
en kolen uit Engeland. Miguel bouwde een
vloot op met vier nieuwe schepen waaron
der het ss Vasco, later kwam er een uitbrei-
Juli 2021