Zie ginds komt de stoomboot... Jules Braat Op 24 augustus 1938 werd Vlissingen geconfronteerd met gevolgen van de Spaanse burgeroorlog toen 's nachts op de rede beslag werd gelegd op het Spaanse ss Garbi. Spaanse Burgeroorlog In 1931 werd Spanje een republiek en ver liet koning Alfonso XIII het land. Er volgden enkele jaren van politieke instabiliteit met grote tegenstellingen tussen links, rechts en Carlisten en Alfonsisten die rechten op de troon pretendeerden. Ook de rooms- katholieke kerk speelde een rol, bovendien probeerde de fascistische Italiaanse dic tator Mussolini invloed uit te oefenen. Het was een periode van aanslagen, opstanden, pogingen tot autonomie (Catalonië), poli tieke moorden, plunderingen, staatsgrepen en stakingen. In februari 1936 won het linkse volksfront de verkiezingen en werd een linkse republi keinse regering gevormd. In juli ontketen den ontevreden militairen een opstand, zij maakten zich meester van Spaans Marokko en enkele delen in het midden en noorden van Spanje. De bevolking werd toen door de regering bewapend, het begin van de burgeroor log. Generaal Franco bracht delen van het Spaanse leger met hulp van Duitsland en Italië via een luchtbrug over van Marokko naar het Spaanse vasteland. Op 29 oktober 1936 vaardigde de presi dent van de Spaanse republiek een decreet uit waarbij een aantal Spaanse schepen in bezit werd genomen om als staatsschepen dienst te doen. Dit decreet werd gepubli ceerd in de officiële krant Gaceta di Madrid van 30 oktober 1936 en bij wet van 18 de cember bekrachtigd. Tijdens een drie jaar durende bloedige oor log kregen de Nationalisten van Franco steun van Duitsland en Italië in de vorm van adviseurs, wapens, tanks, schepen, vliegtuigen en militairen. Bekend is het Duitse Condor Legioen dat onder andere betrokken was bij het bombardement op Guernica in april 1937. De Republikeinen kregen steun van vrij willigers uit vele landen, de Internationale Brigades. Uiteindelijk werden de Republikeinse troe pen in april 1939 definitief verslagen, Spanj e kreeg een fascistisch regime met Franco als staatshoofd. SS Garbi ex Vasco Het schip werd 26 mei 1926 te water ge laten op de werf van Robert Duncan Co, Glasgow East Yard. De tonnage bedroeg 1193 ton, de lengte ongeveer 70 meter, breedte 11 meter en een diepgang van 5 meter. Het beschikte over één schroef en werd voortgestuwd door een driecilin- derstoommachine met een vermogen van 137 PK. Eerste eigenaar was M.M. de Pinillos uit Cadiz die het onder de naam Vasco in de vaart bracht. De Pinillos Miguel Martinez de Pinillos Saenz (1875 1953) was afkomstig uit een vrome rooms- katholiek familie van reders die diensten onderhield op de Antillen, de Canarische eilanden en in de Middellandse zee. Over zijn vroege jeugd is weinig bekend, hij volg de in Engeland een commerciële opleiding waarna hij in het familiebedrijf ging werken. Tot aan de Eerste Wereldoorlog floreerde de rederij, daarna ging het slechter en werd de onderneming verkocht. In 1923 begon een herstart onder de naam Lineas Pinillos. Het nieuwe bedrijf richtte zich op de kust-/wildevaart en vervoerde vooral fruit van de Canarische eilanden en kolen uit Engeland. Miguel bouwde een vloot op met vier nieuwe schepen waaron der het ss Vasco, later kwam er een uitbrei- Juli 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 13