Luchtfoto van het havencomplex Vlissingen, ca. 1930. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen).
ding met nog vier schepen, geschikt voor
gekoeld vervoer.
De familie De Pinillos had ook belangen in
de zoutindustrie en was grootgrondbezitter.
Miguel stond bekend als conservatief, man
van 'law and order' maar trad niet bijzon
der op de voorgrond. Hij steunde vanaf
1933 passief de Carlisten. Na het uitbreken
van de burgeroorlog trok hij zich uit de po
litiek terug.
De Pinillos werd verrast door de oorlog,
zijn woonplaats Cadiz werd direct door de
opstandelingen bezet. Zijn schepen lagen
overal verspreid, de meeste in republikeins
gebied en werden in beslag genomen. Na
het einde van het conflict kreeg hij zijn
schepen terug.
Wat vooraf ging
Op grond van eerder vermeld decreet werd
het ss Vasco door de regering in bezit geno
men. De inbezitneming werd op 31 okto
ber 1936 te Bilbao op de scheepspapieren
vermeld. Het schip heeft daarna met een
door de regering aangestelde kapitein en
bemanning nog verschillende reizen naar
het buitenland gemaakt.
Begin januari 1937 werd in Bilbao de naam
gewijzigd in Garbi en op de scheepspapie
ren aangetekend. In mei lag het onder bevel
van de door de regering aangestelde kapi
tein Manuel Solis Garcia in Antwerpen. Die
werd door De Pinillos voor de Rechtbank
van Koophandel gedagvaard om binnen
24 uur met zijn bemanning het schip te ver
laten. Garcia, die heimelijk contact met De
Pinillos had, erkende de vordering die door
de Rechtbank werd toegewezen.
Garcia is echter niet meer aan boord geko
men en zonder medeweten van zijn beman
ning verdwenen.
Hierop werd door de Spaanse Consul Ge
neraal in Antwerpen namens de regering
Victor Saez Murus tot kapitein aangesteld
die namens de staat tegen eerder genoemd
vonnis in beroep ging. Dit beroep werd af
gewezen, Murus zocht het toen hoger op
bij het Hof van Beroep in Brussel. Het Hof
oordeelde op 17 januari 1938 dat de recht
bank in Antwerpen niet het recht had om
een uitspraak te doen over de verwijde-
12
Den Spiegel