ring van de kapitein en bemanning van de
Garbi die in dienst stonden van de wettige
Spaanse Staat. Op grond van bijzondere
omstandigheden waren door de Spaanse
regering maatregelen ten opzichte van de
Garbi genomen. Het beroep van Murus
werd gegrond verklaard, de Garbi bleef dus
in dienst van de Republikeinse regering.
Door allerlei gedoe kon niet direct uit Ant
werpen worden vertrokken. Op de dag van
vertrek meldde zich zelfs nog een Ant
werpse ondernemer bij de autoriteiten met
de mededeling dat hij opdracht had beslag
op het schip te leggen. Omdat hij niet over
documenten beschikte waaruit bleek wie
opdracht had gegeven werd dat geweigerd.
Aanhouding/beslaglegging
De Garbi vertrok op 23 augustus onder
de nieuwe kapitein Angel Aguirre leeg uit
Antwerpen met bestemming Noorwegen
en arriveerde omstreeks half een 's nachts
op de rede van Vlissingen. Blijkbaar was
De Pinollos van het vertrek uit Antwerpen
op de hoogte en had hij het Middelburgse
advocatenkantoor Adriaanse gevraagd een
deurwaarder revindicatoir beslag te laten
leggen. De rechtbank gaf hiervoor toestem
ming. Een revindicatoir beslag kan worden
gevraagd door iemand die recht heeft tot
opeising van eigendom in handen van een
ander.
Op de rede van Vlissingen kwam de sleep
boot John P Best langszij en Mr. Adriaanse,
deurwaarder Van Maaren, twee getuigen
en twee marechaussees gingen over op de
Garbi.
In het Engels werd de kapitein uitgelegd
wat de bedoeling was maar die weigerde
medewerking en beriep zich op orders van
zijn opdrachtgever om uit te varen. Aan de
hand van een zeekaart werd Aguirre duide
lijk gemaakt dat hij zich met z'n schip op
Nederlands gebied bevond en onderworpen
was aan de Nederlandse wet. Er ontstond
een dreigende situatie, Adriaanse vreesde
zelfs dat Aguirre zijn reis zou voortzetten en
hen mee naar zee zou nemen. Er werd ver
sterking opgeroepen en vrij snel kwamen
acht marechaussees en vier leden van de
politietroepen aan boord, bovendien lagen
twee extra sleepboten stand-by. Aguirre
zag toen in dat verder verzet zinloos was
en besloot mee te werken. Het schip werd
naar de Binnenhaven overgebracht en aan
de ketting gelegd.
Niet de wal op
Toen het schip eenmaal in de haven lag
rees de vraag of de bemanning, 21 perso
nen en allen Spanjaarden, mocht passa
gieren. De kapitein en zijn dochter, die
als stewardess aan boord was, hadden
een Spaans paspoort, de overigen een
monsterboekje. Commissaris van Politie
Gasi nj et wilde aanvankelijk niet dat de
bemanning de wal op ging en vroeg de
marechaussee het schip te bewaken. Wel
zag hij in dat zo'n verbod bij een langdu
rig verblijf moeilijkheden kon opleveren.
Daarbij kwam nog dat een Antwerpse ad
vocaat namens de Spaanse regering ver
zocht de bemanning toestemming te ge
ven om te passagieren. De ingeschakelde
Procureur Generaal gaf toestemming om
onder bepaalde voorwaarden toe te staan
aan wal de benen te strekken. Gasinjet be
paalde toen dat de equipage tussen 16 en
23 uur de wal op mocht en liet paspoorten/
monsterboekjes innemen. Toen de kapitein
zich bereid verklaarde op de naleving van
de voorwaarden toe te zien werd de bewa
king opgeheven.
Verdrag van Londen
Na de Napoleontische tijd kwamen de
grote Europese mogendheden in 1814 te
Wenen bijeen om de staatkundige verhou
dingen in Europa te regelen. Men besloot
de Oostenrijkse Nederlanden (België) en
de Zeven Provinciën (Nederland) bij elkaar
te voegen waarna koning Willem I regerend
vorst werd.
Het samengaan was van korte duur, in 1830
kwamen de Belgen in opstand en riepen de
onafhankelijkheid uit. Eerst in 1839 werd
met het Verdrag van Londen de onafhanke
lijkheid van België definitief door Nederland
erkend.
Juli 2021
13