ring van de kapitein en bemanning van de Garbi die in dienst stonden van de wettige Spaanse Staat. Op grond van bijzondere omstandigheden waren door de Spaanse regering maatregelen ten opzichte van de Garbi genomen. Het beroep van Murus werd gegrond verklaard, de Garbi bleef dus in dienst van de Republikeinse regering. Door allerlei gedoe kon niet direct uit Ant werpen worden vertrokken. Op de dag van vertrek meldde zich zelfs nog een Ant werpse ondernemer bij de autoriteiten met de mededeling dat hij opdracht had beslag op het schip te leggen. Omdat hij niet over documenten beschikte waaruit bleek wie opdracht had gegeven werd dat geweigerd. Aanhouding/beslaglegging De Garbi vertrok op 23 augustus onder de nieuwe kapitein Angel Aguirre leeg uit Antwerpen met bestemming Noorwegen en arriveerde omstreeks half een 's nachts op de rede van Vlissingen. Blijkbaar was De Pinollos van het vertrek uit Antwerpen op de hoogte en had hij het Middelburgse advocatenkantoor Adriaanse gevraagd een deurwaarder revindicatoir beslag te laten leggen. De rechtbank gaf hiervoor toestem ming. Een revindicatoir beslag kan worden gevraagd door iemand die recht heeft tot opeising van eigendom in handen van een ander. Op de rede van Vlissingen kwam de sleep boot John P Best langszij en Mr. Adriaanse, deurwaarder Van Maaren, twee getuigen en twee marechaussees gingen over op de Garbi. In het Engels werd de kapitein uitgelegd wat de bedoeling was maar die weigerde medewerking en beriep zich op orders van zijn opdrachtgever om uit te varen. Aan de hand van een zeekaart werd Aguirre duide lijk gemaakt dat hij zich met z'n schip op Nederlands gebied bevond en onderworpen was aan de Nederlandse wet. Er ontstond een dreigende situatie, Adriaanse vreesde zelfs dat Aguirre zijn reis zou voortzetten en hen mee naar zee zou nemen. Er werd ver sterking opgeroepen en vrij snel kwamen acht marechaussees en vier leden van de politietroepen aan boord, bovendien lagen twee extra sleepboten stand-by. Aguirre zag toen in dat verder verzet zinloos was en besloot mee te werken. Het schip werd naar de Binnenhaven overgebracht en aan de ketting gelegd. Niet de wal op Toen het schip eenmaal in de haven lag rees de vraag of de bemanning, 21 perso nen en allen Spanjaarden, mocht passa gieren. De kapitein en zijn dochter, die als stewardess aan boord was, hadden een Spaans paspoort, de overigen een monsterboekje. Commissaris van Politie Gasi nj et wilde aanvankelijk niet dat de bemanning de wal op ging en vroeg de marechaussee het schip te bewaken. Wel zag hij in dat zo'n verbod bij een langdu rig verblijf moeilijkheden kon opleveren. Daarbij kwam nog dat een Antwerpse ad vocaat namens de Spaanse regering ver zocht de bemanning toestemming te ge ven om te passagieren. De ingeschakelde Procureur Generaal gaf toestemming om onder bepaalde voorwaarden toe te staan aan wal de benen te strekken. Gasinjet be paalde toen dat de equipage tussen 16 en 23 uur de wal op mocht en liet paspoorten/ monsterboekjes innemen. Toen de kapitein zich bereid verklaarde op de naleving van de voorwaarden toe te zien werd de bewa king opgeheven. Verdrag van Londen Na de Napoleontische tijd kwamen de grote Europese mogendheden in 1814 te Wenen bijeen om de staatkundige verhou dingen in Europa te regelen. Men besloot de Oostenrijkse Nederlanden (België) en de Zeven Provinciën (Nederland) bij elkaar te voegen waarna koning Willem I regerend vorst werd. Het samengaan was van korte duur, in 1830 kwamen de Belgen in opstand en riepen de onafhankelijkheid uit. Eerst in 1839 werd met het Verdrag van Londen de onafhanke lijkheid van België definitief door Nederland erkend. Juli 2021 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 15