Het schip kwam in 1868 onder de naam Zr.Ms. Tijger in Nederlandse dienst.4 Bron: NIMH-beeldbank. Zr.Ms. Tijger. Monitor 2e klasse. 1868-1895. kregen elegantere namen als Vahalis, Isala, Rhenus en Mosa. Deze zijn te herleiden tot het werkterrein van deze schepen: Waal, IJssel, Rijn en Maas. Eveneens in de Amerikaanse Burgeroorlog ontworpen, werden spar-torpedoboten door de Zeemacht in dienst genomen en verder ontwikkeld om de monitoren te ondersteu nen. De scheepswerf De Schelde speelde hierbij een belangrijke rol. Het waren aan vankelijk kleine zeer lage bootjes met een high-speed stoommachine waarop een lange stok met een mijn-explosief was ge monteerd. De bedoeling was tegen een vij andelijk schip te botsen waardoor de mijn explodeerde. Men hoopte enorme schade aan te brengen waarbij de bemanning van de spar-boot ongedeerd bleef.5 Latere torpedoboten gebruikten een torpe dokanon waarvan het projectiel een eigen aandrijving had.6 Als derde type marineschip voor de de fensieve taak van de Zeemacht werd een stoom-kanonneerboot ingezet: het zoge naamde 'strijkijzer'. In feite was het een kleinere uitvoering van een monitor. Veel van dat soort scheepjes werd gebouwd door Christi, Nolet Kuyper te Delfshaven. Dit resulteerde in de zogenaamde Thorklasse. Zij werden bijna allemaal gebouwd tussen 1877 en 1890. Het schip had een lengte van 27 meter en een breedte van 8 me ter. De maximale snelheid van het vaar tuig was 7 knopen. Het gros werd kort na 1900 afgedankt. Enkele bleven tot 1940 in dienst, veelal met andere taken. Op 12 mei 1940 werd één van de laatste van dit type in de binnenhaven van Vlissingen tot zinken werd gebracht. Dat was Hr.Ms. Bulgia. We lezen in de scheepsjournalen over dit soort schepen dat het 'tuffen' was met een slakkengang. Aanvankelijk hadden de mo nitoren twee kanonnen, later teruggebracht tot één Krupp-kanon. Het 'strijkijzer' hield het bij één kanon. Bovengenoemde defen sieve wapensystemen werden in de jaren '60/'70 van de negentiende eeuw het nieu we gezicht van de Zeemacht ter verdedi ging van het Koninkrijk der Nederlanden.7 Het Koninkrijk boog zich die jaren over het probleem van een grote en rijke geschie denis in combinatie met een klein West Europees landje aan de Noordzee. De buurlanden waren bezig met heel veel geld enorme marines te ontwikkelen door de mogelijkheden van de Industriële Revolutie. Nederland bouwde weliswaar aan een groot koloniaal rijk in Azië en dat met veel suc ces, in Europa echter liep men ver achter bij de grote industriële mogendheden zo- 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 6