r Grafmonument voor Lewe van Aduard, gesneu veld in 1832; foto A. Tanghe 2003. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen). bij Antwerpen. Radiotelegrafie was er toen nog niet en telefonie natuurlijk helemaal niet. De berichtgeving tussen de schepen en het hoofdkwartier geschiedde voorna melijk per brief. Voor het rondsturen en be zorgen was er wellicht een snel zeilschip. Er zullen, zoals ook bij de koopvaardij ge beurde, ook wel eens berichten aan andere schepen meegegeven zijn. Maar als er bij voorbeeld brieven vanaf Antwerpen naar Vlissingen verstuurd moesten worden, dan kon het bij mist of windstilte wel eens da gen duren eer die op de plaats van bestem ming waren. Dan koos men ervoor om ze over land via Brabant en Zuid-Beveland te sturen. Dat zal dan ondanks de modderige dijken in de winter en de veerdiensten, toch nog een beetje sneller gegaan zijn. Bemanning In eerste instantie had men ook een groot tekort aan manschappen, zeker omdat al die schepen op oorlogssterkte gebracht moesten worden. Maar dat veranderde toen er een oproep van de Koning kwam; 'Te Wapen!' Duizenden vrijwilligers meld den zich aan voor de land- en zeemacht. Vooral uit steden als Middelburg, Vlissingen en grote steden als Amsterdam, Rotterdam etcetera. Zelfs uit Arnemuiden meldde zich een groot aantal aan. Er werden zelfs vis sersboten aangeboden, maar die vond men van hogerhand niet zo geschikt. Ook veel jongeren meldden zich aan, zelfs zoveel dat het een beetje afgeremd moest worden. Enkel zij mochten aangenomen worden die gezond, sterk en robuust en niet jonger dan vijftien jaar waren. Toch kom je op de betaalrollen van de ma rine maar weinig Zeeuwse namen tegen. De meesten kwamen uit Zuid- of Noord- Holl and of andere streken van het land. Zuid-Nederl anders (Belgen) had men na tuurlijk liever niet. De mannen die al op de schepen dienst deden en om ontslag vroe gen, kregen meestal zonder veel moeite hun ontslag. De voorwaarden voor een volwassen ma troos waren als volgt; - De matroos tegen 15 guldens 's maands zuiver geld zonder korting - Vijf gulden handgeld bij hun engagement (aanneming) - Vrij transport naar boord - Vrije hangmat met toebehoren, zolang de dienst duurt - Vrije voeding van ordinair (gewoon) scheepsrantsoen De dienstneming werd zo wel aantrekkelijk gemaakt. Ook de eigen scheepswerf kon door nieuwe orders en het onderhouds werk voor de hele vloot wel wat extra men sen gebruiken. Er was vooral gebrek aan houtzagers. De schepen van toen beston den uit hout en 'van dik hout zaagt men nu eenmaal planken'. Gehele boomstammen werden toen nog met een lange trekzaag in stukken gezaagd. Daarbij stond één man onder een op schragen liggende boomstam en één er boven op een steigertje. Om de timmerlui aan te moedigen tot meer pres tatie werd er nog een premie beloofd voor elk uur dat men eerder klaar was. Als er bijvoorbeeld aan een roeiboot tien uur kor ter gewerkt werd dan normaal, werden die uren extra uitbetaald. Oktober 2021 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2021 | | pagina 17