Als laatste noemen we het Ingenieursbureau
voor het inrichten van Werkplaatsen en
Fabrieken, H.G. Wittebol uit Amsterdam.
Dat zond uitgebreide documentatie over de
kolenmachines die het bouwde.
Noten
1
aar. De familie nam in 1959 Pension Beekman over.
2
3
4
r 15nd.—
5
6
7
8
9
Schelde onderdelen van een oude locomobiel heeft
gebruikt.
Den Spiegel
16
De Gebr. Stork Co uit Hengelo stuurde
het volgende briefje:
Het moge duidelijk zijn dat Vlissingen niet
over één nacht ijs ging. Over het daadwer
kelijk oprichten van een tweede kraan met
kolentip hebben wij geen informatie gevon
den. Het prijskaartje en/of de internationale
situatie verhinderden wellicht de bouw. Feit
is dat de Eerste Wereldoorlog wat betreft de
kolenhandel roet in het eten gooide. De ex
port zakte geheel in. Van de kraan met ‘tip’
vernamen we na 1915 niets meer.
Piccard was de naam van Franse hugenoten die in
Yerseke terecht kwamen. Daar werd de naam Pek-
N.V. Kon. Mij. “De Schelde”, Afd.Vliegtuigbouw:
Autobussen typen VI, VII en VIII. In: De Schepen Die
Wij Bouwden 1875-1950. Haarlem 1950.
Hans Verhagen. You Tube: Zorgvliedt: Trap naar zee
in Vlissingen (deel1) VPRO, 7 januari 1975.
Arie Smit combineerde een leidinggevende baan in
het bedrijfsleven namelijk het directeurschap van De
Scheldewerf, met een publieke functie: burgemees
ter van Vlissingen.
Piet Quite: Koninklijke Mij. “De Schelde”, 125 jaar
scheepsbouw in Vlissingen, Alkmaar 2000.
L. P. van Oorschot was de vader van de uitgever en
schrijver G. van Oorschot. Hij was bakkersknecht,
maar met zijn enorm politiek talent schopte hij het
van raadslid tot loco-burgemeester van Vlissingen
en lid van Provinciale Staten van Zeeland.
Bert Altena. Een broeinest der Anarchie. Arbeiders,
arbeidersbeweging en maatschappelijke ontwikke
ling. Vlissingen 1875-1929. Amsterdam 1989.
Die krant van F. van de Velde speelde een zeer
belangrijke rol in het maatschappelijke leven. Het
nieuws en pseudo-nieuws op allerlei niveaus laat
een thermometer van het maatschappelijk gebeuren
zien.
Deze toelichting op de werkwijze staat te lezen op de
website van Henk Kolkman: http://www.industrie-
spoor.nl/KolentipsZeeschepen.htm.
Volgens Henk Kolkman (noot 8) is er deze kaart
geen locomobiel te zien. Een locomobiel is een ver
plaatsbare stoommachine met een horizontale ketel
waar grote wielen onder zitten. Het apparaat werd
door paardenkracht verplaatst. Op de kaart staat
de ketel verticaal. Het vermoeden bestaat dat De
Het opvallende huis op Badhuisstraat 116 droeg de
naam “Huize Johanna”. De naam Piccard kwam wat
chiquer over voor dit Hotel-Pension. Site Vlissingen
Dronk.