Als laatste noemen we het Ingenieursbureau voor het inrichten van Werkplaatsen en Fabrieken, H.G. Wittebol uit Amsterdam. Dat zond uitgebreide documentatie over de kolenmachines die het bouwde. Noten 1 aar. De familie nam in 1959 Pension Beekman over. 2 3 4 r 15nd.— 5 6 7 8 9 Schelde onderdelen van een oude locomobiel heeft gebruikt. Den Spiegel 16 De Gebr. Stork Co uit Hengelo stuurde het volgende briefje: Het moge duidelijk zijn dat Vlissingen niet over één nacht ijs ging. Over het daadwer kelijk oprichten van een tweede kraan met kolentip hebben wij geen informatie gevon den. Het prijskaartje en/of de internationale situatie verhinderden wellicht de bouw. Feit is dat de Eerste Wereldoorlog wat betreft de kolenhandel roet in het eten gooide. De ex port zakte geheel in. Van de kraan met ‘tip’ vernamen we na 1915 niets meer. Piccard was de naam van Franse hugenoten die in Yerseke terecht kwamen. Daar werd de naam Pek- N.V. Kon. Mij. “De Schelde”, Afd.Vliegtuigbouw: Autobussen typen VI, VII en VIII. In: De Schepen Die Wij Bouwden 1875-1950. Haarlem 1950. Hans Verhagen. You Tube: Zorgvliedt: Trap naar zee in Vlissingen (deel1) VPRO, 7 januari 1975. Arie Smit combineerde een leidinggevende baan in het bedrijfsleven namelijk het directeurschap van De Scheldewerf, met een publieke functie: burgemees ter van Vlissingen. Piet Quite: Koninklijke Mij. “De Schelde”, 125 jaar scheepsbouw in Vlissingen, Alkmaar 2000. L. P. van Oorschot was de vader van de uitgever en schrijver G. van Oorschot. Hij was bakkersknecht, maar met zijn enorm politiek talent schopte hij het van raadslid tot loco-burgemeester van Vlissingen en lid van Provinciale Staten van Zeeland. Bert Altena. Een broeinest der Anarchie. Arbeiders, arbeidersbeweging en maatschappelijke ontwikke ling. Vlissingen 1875-1929. Amsterdam 1989. Die krant van F. van de Velde speelde een zeer belangrijke rol in het maatschappelijke leven. Het nieuws en pseudo-nieuws op allerlei niveaus laat een thermometer van het maatschappelijk gebeuren zien. Deze toelichting op de werkwijze staat te lezen op de website van Henk Kolkman: http://www.industrie- spoor.nl/KolentipsZeeschepen.htm. Volgens Henk Kolkman (noot 8) is er deze kaart geen locomobiel te zien. Een locomobiel is een ver plaatsbare stoommachine met een horizontale ketel waar grote wielen onder zitten. Het apparaat werd door paardenkracht verplaatst. Op de kaart staat de ketel verticaal. Het vermoeden bestaat dat De Het opvallende huis op Badhuisstraat 116 droeg de naam “Huize Johanna”. De naam Piccard kwam wat chiquer over voor dit Hotel-Pension. Site Vlissingen Dronk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 18