Den Spiegel 14 14 november 1977! (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen, Collectie Steketee) Vlissingen. Deze maand wordt op de werk van de koninklijke maatschappij De Schelde in Vlissingen de uit 1912 da- terende150-tons kraan afgebroken. Sinds 1969 werd de kraan nog maar incidenteel gebruikt, omdat er gebreken aan waren. Toen is ook besloten dat de kraan moest worden afgebroken. Bijzondere omstandig heden en de afbouw aan de kade aanwe zige schepen hebben dit jaren verhinderd. De Duitse firma Demag monteerde de kraan in 1913 in Vlissingen. Al een jaar eerder hees de nog niet voltooide kraan de eer ste last aan boord van een in afbouw zijn de schip. De tweede wereldoorlog heeft de kraan geen goed gedaan. In die tijd is de kraan sterk verwaarloosd. Na de oorlog is de kraan versterkt. Onzekerheid omtrent de Uiteindelijk volgde de demontage, afbraak of sloop op 14 november 1977 volgens de beeldbank van het Zeeuws Archief Middel burg, maar de PZC kopte op 16 november 1974: Scheldekraan wordt afgebroken. Hebben ze er zo lang over gedaan? conditie leidde tot onderzoek van deskun digen. In de periode 1950/1952 is de kraan gereviseerd, maar niet alle problemen kon den worden weggenomen. Het is enorm spijtig dat zo’n monument op deze manier aan zijn einde moet komen. Nu een prachtige foto van de demontage met echter een foute datering! Het is een enorme opsteker voor Vlissingen dat er een groeiende belangstelling is voor industrieel erfgoed. Het plaatsen van een torendraaikraan en het omarmen van de timmerfabriek zijn mooie voorbeelden. Dat een deel van de gemeenteraad op dit mo ment geen raad weet met de machinefa briek is ronduit triest. Tot slot een kaart uit mijn persoonlijke ver zameling. Op deze kaart komen tal van herinneringen samen: de 150 ton kraan, Van den Akker, prachtige luchten en de andere kranen. Het laatste deel van dit drieluik heeft een exotische naam namelijk Parata. Het be- de man die in het Interbellum de stad op de kaart zette met de trias: Vlissingen- haven, Vlissingen-industrie en Vlissingen- badplaats.5 Dat het werk op een scheepswerf gevaar lijk was bewijzen de vele doden en gewon den tijdens de werkzaamheden. De kran ten stonden er vol van. Malheur rond de 150 kraan was dat er onderhoudslieden uit de kraan vielen, kabels braken of men wat op z’n hoofd kreeg. Het was dan ook niet verwonderlijk dat De Schelde als een van de eersten een bedrijfsarts in dienst had met op het fabrieksterrein een speciale eer- stehulppost de zgn. Verbandkamer. Bij dit alles is nadrukkelijk de naam van het libe rale gemeenteraadslid en bedrijfsarts dr. A. Staverman verbonden.6 De kraan overleefde de crisis van de jaren dertig. Zelfs de bommenregen tijdens WO II deden haar niet wankelen. Zeer opmer kelijk. Maar de aard en het karakter van de werf veranderde na de oorlog. Nog een en kele keer haalde de kraan de PZC zoals op 18 december 1970.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 16