April 2022
15
treft een drijvende kolenbunkermachine of
wel steenkolenelevator van de Steenkolen
Handels Vereeniging. Dit bedrijf werd
1896 opgericht door een fusie van een
aantal steenkolengroothandels. De SHV
was in feite een vooruitgeschoven post van
het Duitse Rheinsch-Westfalische Kohle-
Syndicat. Samen met de steenkolenpro
ducenten uit Limburg kwam zij in beeld
voor kolenverkoop en export via de haven
van Vlissingen. Wat betreft de kolenexport
voor elders en als brandstof voor schepen
had Vlissingen in de jaren twintig een rijk
Kolenbunkermachine Parata van de Steenkolen Handels Vereeniging in het Dok Perry te Vlissingen,
1930. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen)
verleden. Wij denken daarbij aan de kolen
tip van eerder in dit verhaal. In het kante
lende tijdperk van kolen- dan wel oliege-
stookte zeeschepen kwam de SHV met
de Parata in de jaren twintig en dertig van
de 20ste eeuw scherp in beeld. Op 8 mei
1927 opende de Vlissingse burgemees
ter C. A. van Woelderen officieel het drij
vend bunkerstation in de buitenhaven van
zijn stad. De Parata was voor Vlissingen
een zeer bijzondere machine. Rotterdam
en Hoek van Holland gingen hier in voor.7
Deze kolenbunkermachine was in staat te
gelijkertijd vijf kolenruimen in een schip te
vullen. Via een zogenaamde jakobsladder
werden, uit haar eigen berging van 800 ton,
de kolen met een snelheid van 150 ton
per uur in een schip gestort. Tegelijkertijd
werd vanuit kolenlichters met een grijper
de voorraad aangevuld. Doordat de ko
len via “slurven” werden gestort was het
vrijkomende kolengruis tot een minimum
beperkt.8 De Vlissingse vestiging van de
S.H.V. kon concurreren met S.H.V. vesti
gingen in Rotterdam en Antwerpen daar de
lonen in Vlissingen lager waren. Dat leidde