April 2022 15 treft een drijvende kolenbunkermachine of wel steenkolenelevator van de Steenkolen Handels Vereeniging. Dit bedrijf werd 1896 opgericht door een fusie van een aantal steenkolengroothandels. De SHV was in feite een vooruitgeschoven post van het Duitse Rheinsch-Westfalische Kohle- Syndicat. Samen met de steenkolenpro ducenten uit Limburg kwam zij in beeld voor kolenverkoop en export via de haven van Vlissingen. Wat betreft de kolenexport voor elders en als brandstof voor schepen had Vlissingen in de jaren twintig een rijk Kolenbunkermachine Parata van de Steenkolen Handels Vereeniging in het Dok Perry te Vlissingen, 1930. (Zeeuws Archief, Fotocollectie Vlissingen) verleden. Wij denken daarbij aan de kolen tip van eerder in dit verhaal. In het kante lende tijdperk van kolen- dan wel oliege- stookte zeeschepen kwam de SHV met de Parata in de jaren twintig en dertig van de 20ste eeuw scherp in beeld. Op 8 mei 1927 opende de Vlissingse burgemees ter C. A. van Woelderen officieel het drij vend bunkerstation in de buitenhaven van zijn stad. De Parata was voor Vlissingen een zeer bijzondere machine. Rotterdam en Hoek van Holland gingen hier in voor.7 Deze kolenbunkermachine was in staat te gelijkertijd vijf kolenruimen in een schip te vullen. Via een zogenaamde jakobsladder werden, uit haar eigen berging van 800 ton, de kolen met een snelheid van 150 ton per uur in een schip gestort. Tegelijkertijd werd vanuit kolenlichters met een grijper de voorraad aangevuld. Doordat de ko len via “slurven” werden gestort was het vrijkomende kolengruis tot een minimum beperkt.8 De Vlissingse vestiging van de S.H.V. kon concurreren met S.H.V. vesti gingen in Rotterdam en Antwerpen daar de lonen in Vlissingen lager waren. Dat leidde

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 17