h fli J rit K T Juli 2022 21 Onze Lieve Vrouwe Kerk in Vlissingen (detail van de stadskaart van Cornelis Poel uit 1570, Nationaal Archief). Misverstand 4. Protestanten tegen katholieken Schouder aan schouder liepen protestanten en rooms-katholieken vervolgens naar het wapendepot, plunderden dat en vervolgden hun weg naar het havenhoofd waar Johan van Kuyk zijn toespraak hield, de schoten werden gelost, de Spaanse onderhandelaar naar de kant zwom en uiteindelijk overeen stemming werd bereikt over het vertrek van de vloot en de soldaten. Schouder aan schouder ook liepen de Vlissingers terug naar het stadhuis, hoorden daar een kansloze toespraak aan van de stadhouder van Zeeland Anthonie van Bourgondië die hen opriep te stoppen met het oproer en slaagden erin deze zo bang te maken dat hij spoorslags terugkeerde naar zijn standplaats Middelburg, op de voet gevolgd door de kwartiermakers en de meeste van de 300 Waalse soldaten. Schouder aan schouder tenslotte begroetten de Vlis- singers het nieuwe stadsbestuur en gingen over tot de orde van de dag, of liever ge zegd: de orde zoals die ooit was geweest en nu wellicht terugkeerde. In de apologie werd met geen woord gerept over spanningen die zouden be staan op godsdienstig gebied. En dat is opmerkelijk. Een van de opdrachten van Alva was immers om de opkomst van het protestantisme de kop in te drukken, desnoods met geweld. Het onderwerp is ook in de latere geschiedschrijving breed uitgemeten: de Tachtigjarige Oorlog werd als godsdienstoorlog gepresenteerd met als plezierige bijwerking de losmaking van Spanje en de stichting van de Repu bliek waar het protestantisme tot staats godsdienst werd gepromoveerd en van de weeromstuit het rooms-katholieke geloof de kop werd ingedrukt. De toestroom van zuidelijke protestantse immigranten zorgde voor een enorme versterking van de intellectuele én economische bovenlaag van de bevolking van de nieuwe natie, met als gevolg de ongekende welvaart in het laatste kwart van de zestiende en het grootste deel van de zeventiende eeuw. Ook de Zeeuwse steden, waaronder vooral Middelburg en Vlissingen, zouden volop meeprofiteren van deze welvaart. Het blijft echter de vraag hoe groot de rol van de strijd tussen de godsdiensten hierin in geweest. Voor de Vlissingse Opstand kan in elk geval worden aangetoond dat godsdienst geen enkele rol speelde in de gebeurtenissen op paasochtend. Het gewone volk, waaronder veel protestanten, was in de vroege uren samengestroomd voor het stadhuis om onder leiding van Johan van Kuyk te protesteren tegen de komst van de Spaanse kwartiermakers en de 1000 soldaten. De rooms-katholieken kregen in de Onze Lieve Vrouwekerk, de huidige Sint Jacobskerk, een donderpreek van de priester te horen waarin hij zijn gehoor opriep om in opstand te komen tegen de nieuwe inkwartieringen, de hoge belastingen en de bouw van de citadel op de plaats waar de Vlissingers een nieuwe haven hadden gepland. De aanwezigen in de kerk behoorden tot het meer welvarende deel van de stad die voor het inkomen afhankelijk waren van de handel en de scheepvaart en aarzelden geen moment om het advies van de voorganger op te volgen. Zij liepen in optocht naar het stadhuis en voegden zich bij de menigte waar de gemoederen inmiddels oververhit waren geraakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 23