Den Spiegel 22 Optocht van een groep ter dood veroordeelde protestanten naar de brandstapel, 1558 (ets van Claes Jansz. Visscher, Rijksmuseum, Amsterdam). van de rooms-katholieken geschikt maak ten voor hun eigen geloof, is niet al te best: op hol geslagen, woedende, moordende en vernielende wildebrassen die in naam van God de verderfelijke pracht en de praal van het oude geloof met de grond gelijk maakten. In Vlissingen was hiervan weinig te merken. Er vond wel een beeldenstorm plaats, maar die voltrok zich op een buiten gewoon beschaafde manier. Zodanig dat Vlissingen in positieve zin schril afstak bij meeste andere steden in Vlaanderen en Zeeland waar de protestanten inderdaad op een beestachtige manier tekeer waren gegaan. In de Scheldestad overheerste rust en overleg tussen alle partijen. De strijd tussen de twee geloven was ook in de Scheldestad doorgedrongen, maar niet als het belangrijkste thema. Dat was de handel, de scheepvaart en de visserij. Katholieken en protestanten, maar ook de plaatselijke overheidsfunctionarissen hadden dezelfde doelen: ervoor zorgen dat er geld kon worden verdiend. Iedereen, inclusief de burgemeesters, de raad en de schepenen was hierbij betrokken. Ook in de dagen voor, tijdens en na de beeldenstorm was Vlissingen niet bepaald een stad die in chaos verkeerde. Er was sprake van overleg en samenwerking tussen alle par tijen. De protestanten schreven zelfs twee brieven aan het stadsbestuur waarin ze hun acties aankondigden en hulp vroegen om te voorkomen dat er niets uit de kerk zou worden gestolen. De Vlissingse beel denstorm werd overigens, net als die in andere steden, een mislukking omdat er kort daarna door de hertog van Alva zware maatregelen werden genomen om de nieuwe godsdienst bloedig te onder drukken. In de kerk is na 1566 geen enkele protestantse dienst gehouden. Tot april 1572, toen het karakter van de stad ingrij pend veranderde. In negatieve zin. Misverstand 5. Met dank aan de watergeuzen Deze laatst genoemde verandering kan niet op het conto van de Vlissingers worden geschreven, althans niet van de stede- De verstandhouding tussen de twee geloven in Vlissingen was ook vóór die paasdag in 1572 nooit slecht geweest. De stad was weliswaar al vroeg een toevluchtsoord voor protestantse vluchtelingen uit de Zui delijke Nederlanden, erg moeilijk werd het hen niet gemaakt, in elk geval niet door de oorspronkelijke rooms-katholieke bevolking. Halverwege de jaren 1550 was Vlissingen de eerste Zeeuwse stad waar de protestantse gemeente diensten mocht organiseren. Bijna overal elders vond dit soort bijeenkomsten in het geheim plaats. Bij ontdekking werden de deelnemers ge straft en niet zelden gemarteld en geëxe cuteerd op brandstapel. In de hele periode 1550-1566 was er in Vlissingen niet één terechtstelling terwijl er in de rest van Walcheren zeven waren. Met de beelden- stormgolf die in 1566 vanuit Vlaanderen naar Zeeland en Holland werd geëxpor teerd, was iets soortgelijks aan de hand. Het beeld dat we hebben van deze roof tochten, waarin de protestanten de kerken

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 24