34 Het verdere verloop en de benamingen van de oude kreekwegen richting 's-Gravenpolder is in de loop der eeuwen volgens oude kaarten, akten, en dergelijke aan veranderingen onder hevig geweest. De rechte aansluiting van de oude Groeweg op de vroegere 's-Heer Abtskerkse Zandweg wordt in 1769 reeds de nieuwe weg genoemd, een sprekend voorbeeld van vernieuw de rechte verbinding. Het aldaar voorkomende Pieterswegje is waarschijnlijk ontleend aan de grondbezitter van de Klaas Pietershoek. In 1731 koopt Klaas Pieterse een hoefje St. Chrispijn in de Groe van Marinus Mol. In 1737 verkoopt hij dit weer aan Leendert Gelock. In 1765 verkoopt de wedu we van Klaas Pieterse - Leendert de Bruyne - een hofstede in het Zuid-Ambacht van Kloetinge. De naam van de aansluitende Wrangeweg is afkomstig van de kreek de Wrange. Oostelijk van de reeds genoemde kreek Versvliet die vanuit de Zwake (bij het latere 's-Gravenpol der) via de Groe zich westwaarts naar Goes boog, liep ge deeltelijk nog parallel, een 2de kreek, zich splitsend in de Wrange (Wrangha) en de naar het oosten buigende Smalle- gangse geul richting Kapelle. [C. Dekker, Zuid-Beveland] In Oost-Zuid-Beveland kwam in vroeger tijden eveneens de kreeknaam Wrange voor (een uitloop van de Hinckele is de Morlode). De Wrange was een schuin verlopende zijtak van die Morlode. In de oude houtscheepsbouw kwam het begrip "wrange" voor als een schuingebogen verbindingsonderdeel. Of dit verband heeft met de kreeknamen is de vraag. Ook de naam Stadsweg met de Stadshoek vormen een binding, evenals de Zeeweg, die hier aansloot vanaf de Bouwen Bouwenshoek, is een zeer bekende "waternaam". Komend aan de Saaydijck liep de weg westelijk naar de Vier Linden. Daarvoor trof men nog aan Voor de Aprel (oprit) van 's-Gravenpolder. De Vier Linden vormden eens de veelbetwistte zuidgrens van het gebied van de Hollandse graaf en de vermeende rechten hier op van de Vlaamse graaf. Deze historische vier bomen, vol gens overlevering geplant door Jacoba van Beieren, werden gerooid in 1968 als gevolg van de reeds eeuwen voortdurende ontwikkeling van het wegverkeer. Vier ionge linden markeren nu opnieuw dit gemoderniseerde historische kruispunt.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1988 | | pagina 34