Goes en andere plaatsen om daar de bloemetjes buiten te
zetten. Men ging niet eerder huiswaarts voordat de dikke
portemonnees leeg waren."
Geen wonder dat het Leger des Heils, naast de vier kerken
die in Yerseke aanwezig waren, op dit oesterdorp een ruim
arbeidsveld voor ogen zag. Op woensdag 18 en donderdag 19
september 1889 hielden zij hun eerste godsdienstoefening in
het kerkgebouw van de Vrije Evangelische Gemeente in de
DominicusstraatHet kerkgebouw bleek te klein zodat de
vrijdagavond daarop volgende nog een bijeenkomst gehouden
werd
Na 14 dagen werden weer drie oefeningen gehouden met een
stampvolle kerk. In deze samenkomst werd meegedeeld dat de
volgende samenkomsten zouden worden geleid door twee vrou
welijke heilsoldaten. Dat ging als een lopend vuurtje door
het dorp: "Twee dames op een preekstoel", dat moest gezien
worden
De zaal stroomde vol met meer dan 400 bezoekers. Ooggetui
gen stelden vast dat velen niet waren gekomen om te luiste
ren, maar om wanorde te scheppen. Op sommige momenten was
het voor de dames onmogelijk om zich verstaanbaar te maken.
Ds. Lattooij begon in de gereformeerde kerk tegen dit leger
te preken. Speciaal hiervoor kwam hij verschillende malen
vanuit Middelburg naar Yerseke. Des ondanks groeide en
bloeide deze gemeenschap, zodat ook de plaatselijke kerken
zich ongerust gingen maken. Van de Vrij Evangelische
Gemeente bleef bijna niets meer over; dit kerkgenootschap
kon bijna zijn deuren sluiten.
Pesterijen tegen het leger gericht namen daarop toe. Vooral
op 26 februari 1890 nam de ordeverstoring grote vormen aan.
Een grote menigte schreeuwende en zingende onruststokers
bracht de dames heilsoldaten naar huis. Daar werden de
ramen ingegooid (nu cafetaria in de Schotte, het meest
rechtse deel). De plaatselijke politie had te weinig man
schappen om deze uitspattingen te voorkomen.
Burgemeester Koeleman was de gebeurtenissen van het kermis-
oproer nog niet vergeten en nam maatregelen. Evenals toen
werd politieversterking aangevraagd, en verder waren samen-
28