In december 1972 kwam de bekende radiomaker Henk van
Stipriaan een dag naar Yerseke om voor de VARA een repor
tage te maken. Hierbij was onder andere burgemeester mr. C.
Pijl Hogeweg van de nieuwe gemeente Reimerswaal aanwezig.
Van Stipriaan ontving zijn gasten in een hoekje van hotel
Nolet in de Lepelstraat. De kweker en handelaar Piet
Verwijs vertelde over de handel in mosselen, oesters en
kreeft en zei bovendien: "Ik ben er nog niet zo zeker van
dat die Oosterschelde afgesloten gaat worden." Zoals
gebruikelijk kwamen velen nog aan het woord, maar "Boffie"
(bekend in heel Yerseke, helaas te vroeg overleden) mocht
de uitzending besluiten en deed dat als volgt:
"Als ze hun verstand gebruiken gaat de Oosterschelde nooit,
nooit dicht...". En zo ging het ook, er kwam na veel
politiek getouwtrek uiteindelijk een halfopen pijlerdam.
Aktiegroepen ontstonden voor het behoud van een open
OosterscheldeHet begon allemaal in een zijkamertje van
Café Bliek aan de Julianastraat. Enkele mensen kwamen daar
tesamen en bespraken de mogelijkheden om tot een aktie te
komen. In het begin behaalden zij geen koppen in de krant,
ze werden min of meer dood gezwegen.
Daarin kwam al spoedig een grote verandering. Overal was te
lezen in gekalkte letters: OOSTERSCHELDE OPEN In elk
dorp en in elke stad vestigde de aktiegroep de aandacht op
deze zaak. De leden van de aktiegroep stapten politieke
vergaderingen binnen en vroegen om wat spreektijd. Meestal
kregen ze die ook, omdat anders verstoring van de vergade
ring dreigde. Ze werkten bij dag en bij nacht, verf en kalk
hadden ze genoeg. Over de gehouden protestvaart hoeft hier
weinig verteld te worden, de kranten stonden er vol van.
De statenleden kwamen per bus naar de haven van Burghsluis
en maakten vandaar een boottocht naar de werkeilanden in de
OosterscheldemondingPrecies op tijd waren de versierde
schepen van de aktievoerders aanwezig om de aandacht van
deze heren op zich te vestigen. Dit lukte dermate goed dat
de bemanning van de RP.18, die de statenleden escorteerde,
er nerveus van werd. De zelfbeheersing bij de waterpolitie
verdween; de RP.18 trachtte de vissersschepen van de aktie-
voerders de doortocht af te snijden. Hierdoor ontstonden
botsingen waarbij de achterzijde van de politieboot inge-
44