In december 1972 kwam de bekende radiomaker Henk van Stipriaan een dag naar Yerseke om voor de VARA een repor tage te maken. Hierbij was onder andere burgemeester mr. C. Pijl Hogeweg van de nieuwe gemeente Reimerswaal aanwezig. Van Stipriaan ontving zijn gasten in een hoekje van hotel Nolet in de Lepelstraat. De kweker en handelaar Piet Verwijs vertelde over de handel in mosselen, oesters en kreeft en zei bovendien: "Ik ben er nog niet zo zeker van dat die Oosterschelde afgesloten gaat worden." Zoals gebruikelijk kwamen velen nog aan het woord, maar "Boffie" (bekend in heel Yerseke, helaas te vroeg overleden) mocht de uitzending besluiten en deed dat als volgt: "Als ze hun verstand gebruiken gaat de Oosterschelde nooit, nooit dicht...". En zo ging het ook, er kwam na veel politiek getouwtrek uiteindelijk een halfopen pijlerdam. Aktiegroepen ontstonden voor het behoud van een open OosterscheldeHet begon allemaal in een zijkamertje van Café Bliek aan de Julianastraat. Enkele mensen kwamen daar tesamen en bespraken de mogelijkheden om tot een aktie te komen. In het begin behaalden zij geen koppen in de krant, ze werden min of meer dood gezwegen. Daarin kwam al spoedig een grote verandering. Overal was te lezen in gekalkte letters: OOSTERSCHELDE OPEN In elk dorp en in elke stad vestigde de aktiegroep de aandacht op deze zaak. De leden van de aktiegroep stapten politieke vergaderingen binnen en vroegen om wat spreektijd. Meestal kregen ze die ook, omdat anders verstoring van de vergade ring dreigde. Ze werkten bij dag en bij nacht, verf en kalk hadden ze genoeg. Over de gehouden protestvaart hoeft hier weinig verteld te worden, de kranten stonden er vol van. De statenleden kwamen per bus naar de haven van Burghsluis en maakten vandaar een boottocht naar de werkeilanden in de OosterscheldemondingPrecies op tijd waren de versierde schepen van de aktievoerders aanwezig om de aandacht van deze heren op zich te vestigen. Dit lukte dermate goed dat de bemanning van de RP.18, die de statenleden escorteerde, er nerveus van werd. De zelfbeheersing bij de waterpolitie verdween; de RP.18 trachtte de vissersschepen van de aktie- voerders de doortocht af te snijden. Hierdoor ontstonden botsingen waarbij de achterzijde van de politieboot inge- 44

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1990 | | pagina 46