van alle laster afstand had gedaan en de ergernis uit de gemeente was weggenomen.
Haar man en zij zelf moesten hun kinderen beter onder hun "disciplinen" houden en
"bijsonder omtrent haaren boose dogter Lena Cabboort.Lena moest haar lippen en
tong niet meer "soo snoodelijk tot laster van den Predikant en bijna de gantsche
Gemeente voeren.Als zij dit toch zou doen, zou ze overgeleverd worden aan "den
Politiken Rigter", omdat ze geen belijdend lid van de kerk was. Maria werd nog
aangezegd, dat "bij voortgang in de zonden en laster" de kerk genoodzaakt zou zijn
"den Christelijken ban omtrent haar te oefenen.De notulen van deze bijzondere
bijeenkomsten eindigden met: "Daarop is deze vergadering gescheijde met Dankzeg
ging tot God, in waare Liefde en vreede.Maria Roelofs heeft haar leven gebeterd,
want op 1 oktober 1751 werd genotuleerd, dat zij van de censuur werd ontslagen en
dat zij weer aan het Heilig Avondmaal kon deelnemen. Voorts werd vastgesteld, dat
de broeders Comelis Priester en Jannis Cabboort, de man van Maria, "de tafel zullen
bedienen.
En met dit "happy end" wordt dit verhaal over enige kerkelijke wetenswaardigheden
van Wissenkerke op Noord-Beveland besloten. "Noordt Bevelandt", volgens ds
Pedecoer in het eerste "Noteboek" van de kerk "voorheen Zeelands Lusthof ge-
naamt.
Bronnen:
M.H. Wilderom en M.P. de Bruin, Tussen afsluitdammen en deltawerken, deel I, Noord-Beveland.
C.P. Zuidweg, De Herbevolking van Noord-Beveland na de bedijking van 1598. HJZNB, nr. 1, Goes,
1975.
A. Hollestelle, geschied- en waterstaatkundige beschrijving van het zestiende eeuw geheel overstroomde
eiland Noord-Beveland, toegelicht door twee kaarten van de oude en de daarop gevolgde gesteldheid.
Archief KZG, 188-V-l, 49-88.
Encyclopedie van Zeeland, deel III.
M.P. de Bruin, Wissenkerke 1651-1951, Middelburg, 1951.
J.I. de Regt, Het Vollebregtorgel te Wissenkerke op Noord-Beveland en de benen van Koning David, in:
De Spuije, nr. 18, Goes, 1987.
Archief van de Hervormde Gemeente van Wissenkerke.