6 Archieven van Reimerswaal geïnventariseerd In het jaar 1992 zijn Mirjam Louisse en ondergetekende gestart met de inventarisatie van het oud-archief van de gemeente REIMERSWAAL. In dit geval ging het om het archief ontstaan in 1583 (het archief van de voormalige gemeente Kruiningen bevat de oudste stukken) tot aan het jaar 1969. Inmiddels zijn alle archieven van de voormalige gemeenten Kruiningen, Rilland- Bath, Waarde, Krabbendijke en Yerseke geïnventariseerd. Dit betekent voor U als (toekomstig) gebruiker dat U aan de hand van een inventaris de stukken die U graag wilt inzien, kunt opzoeken en voor de archivaris dat de aanwezige stukken in een handomdraai te vinden zijn. Voor degenen die niet eerder een inventaris van een gemeentearchief hebben gezien, geef ik hierbij een globaal overzicht wat er in zo'n archief te vinden is en hoe een inventaris er uitziet. Een inventaris begint altijd met een inhoudsopgave waarin men een overzicht vindt van de aanwezige rubrieken, gevolgd door een inleiding; een samenvatting van de historie van de gemeente en een verslag van de geschiedenis van het archief en de inventarisatie daarvan. In de inventaris van een gemeentearchief worden onder het hoofdstuk "stukken van algemene aard" eerst altijd de notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad en van burgemeester en wethouders beschreven. Daarna volgen de ingekomen stukken en minuten van uitgegane stukken vanaf het begin van de negentiende eeuw tot ongeveer 1940 toe. Dat heeft te maken met de ordeningsprincipes uit die periode. In deze verzameling stukken vindt men o.a. de bouwvergunningen, gemeenteverslagen, verslagen van de toestand van het onderwijs, hinderwetvergunningen en verslagen aangaande de landbouw. Uitzonderingen bevestigen de regel. In de archieven van de voormalige gemeenten Krabbendijke en Rilland-Bath zijn deze zaken uit de correspondentie gehaald en vindt U ze bij de stukken betreffende bijzondere onderwerpen. Na het hoofdstuk "stukken van algemene aard" volgt het hoofdstuk "stukken betreffende bijzondere onderwerpen." Hieronder vallen onder meer de instelling en instandhouding van de gemeente (b.v. grenzen, aan- en verkopen, erfpacht, financiën - de gemeenterekeningen en begrotingen, die teruggaan tot 1813). Vervolgens treft U bij dit gedeelte stukken over de taakuitoefening aan, zoals het innen van de Hoofdelijke Omslag, wat tot 1811 kan teruggaan. Uit de Kohieren der Hoofdelijke Omslag kan men een indruk krijgen wat men aan belasting moest betalen en welk beroep men uitoefende. Ook de bevolkingsadministratie en de akten van de burgerlijke stand ontbreken natuurlijk niet in een archief, net als stukken over dienstplicht en het kadaster, waaruit men ook gegevens voor genealogisch onderzoek kan halen. Correspondentie over verkeer en vervoer, armenzorg en volkshuisvesting ontbreken evenmin. Als U een indruk wilt hebben hoe Uw voorouders leefden, dan kan het gemeentearchief u daarbij behulpzijn zijn. Het bevat daarover veel informatie. De inventarissen Kruiningen 1583-1969, Rilland-Bath 1782-1969, Waarde 1649-1969, Yerseke 1715-1969 en Krabbendijke 1703-1969 worden binnenkort tot boekwerkjes van A4 formaat verwerkt. De tekst

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1995 | | pagina 6