4 wetstekst gekregen. De zaak is intussen in Middelburg voor geweest. Bij recente navraag op het bureau in Kruiningen bleek tot onze verbazing dat het drietal is vrijgesproken. Nou ja, zo verbazingwekkend is het niet. De tenlastelegging was namelijk gebaseerd op overtreding van de Natuurbeschermingswet. De overtreders zijn echter helemaal niet in het naastgelegen staatsnatuurmonument "Schor van Waarde" geweest, hetgeen bij de politie ook bekend was. Een terechte vrijspraak dus. We kunnen alleen hopen dat de officier van justitie zijn zaak de volgende keer beter voor elkaar heeft! Correcties op artikel 'een onaangekondigd bezoek' door Tine Visser in het Historisch jaarboek 1997. Op blz. 37 staat onder het kopje "Kats" de tekst 'zou Kooiman al in november vertrokken zijn', het woord "vertrokken" moet vervangen worden door "begon nen". Verder dient opgemerkt te worden dat het op blz. 35 afgebeelde plaatje van het boek "Cijfferinge van Willem Bartiens etc." eigenlijk te oud is. Op Kortgene moet een exemplaar van zijn in 1633 verschenen "Vernieuwde cijfferinge", dan- wel een exemplaar van het in 1822 verschenen "De vernieuwde Rekenkunst van meester Willem Bartjens" in gebruik geweest zijn. Persbericht Overzichtstentoonstelling van tekeningen en schilderijen uit het oeuvre van Kees de Hond (Goes 1945). Kort na de oorlog ligt de pasgeboren Kees de Hond op de kraamafdeling in een ziekenhuisbarak op de Oostwal in Goes. Dan breekt daar een infectie uit en vrijwel alle aanwezige baby's lopen oogletsel op. Voor Kees de Hond begint een lijdensweg van ziekenhuisopnames die moeten voorkomen dat hij blind wordt. Tot zijn dertiende jaar ondergaat hij twintig keer een oogoperatie, wat hem een groot ziekenhuistrauma oplevert. Voorlopig verdringt Kees de Hond zijn zieken huiservaringen. Een loopbaan in de handel lijkt voor hem weggelegd. Wel begint hij in 1962, hij is dan allang uit Goes vertrokken, een avondopleiding tekenen in Rotterdam. Stukje bij beetje komen de verdrongen traumatische ziekenhuis ervaringen weer bovendrijven bij De Hond. Hij is in staat om ze om te zetten in beelden, die soms het predikaat angstdroom waard zijn. In de avonduren en weekenden tracht hij in hyperrealistische tekeningen en schilderijen af te rekenen met de angstbeelden uit zijn jeugd. In 1987 laat De Hond, die dan nog steeds op een handelskantoor werkt, zijn dubbelleven achter zich. Zijn werk overdag en het schilderen buiten werktijd laat zich niet meer combineren. Kees de Hond wordt afgekeurd en kan zich vanaf dat moment helemaal aan de schilderkunst wijden. Nadat hij min of meer met zijn ziekenhuisverleden heeft afgerekend in een groot aantal aangrijpende werken, komen andere, luchtigere onderwerpen aan bod. Het

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1997 | | pagina 4