10 De coupure voor de spoorlijn bleef geopend. Op het dijkje liggen nog altijd vloedbalken klaar om de opening af te sluiten. Preventie of nostalgie??? Het komt misschien ongeloofwaardig over, maar als in 1953 de zeedijk bij Kattendijke was bezweken, wat maar een haar Schelde, dan was het Oosterscheldewater tot aan deze coupure gekomen. De opening Op 18 mei 1927 vond de officiële opening plaats van alle lijnen en stations. 's-Morgens om tien uur was in het station van Goes een groot aantal geno-digden bij elkaar gekomen om de opening mee te maken. Onder hen waren alle burgemeesters van de dorpen waar de lijnen langs liepen, alsmede de commis saris van de koningin: Jhr. Quarles van Ufford. Voor de eerste rit stond Wol- phaartsdijk op het programma. In Goes was over de spoorlijn heen een erepoort gemaakt, voorzien van verzegelde deuren. Alvorens de zegels te verbreken werd door het muziekkorps "HOSANNA" het Wilhelmus gespeeld. Nadat iedereen had plaatsgenomen zetten drie motorrijtuigen, zo werden de trams genoemd, zich in beweging richting Wolphaartsdijk. Ter hoogte van Eindewege boog de spoorlijn zich af, om verder dwars door de polders zijn loop te vervolgen. Aangekomen bij het Wolphaartsdijksche Veer scheen het hele dorp te zijn uitgelopen om de hoge gasten te ontvangen. Het muziekkorps "EENDRACHT MAAKT MACHT" uit Kortgene speelde liederen ter verwelkoming. Schoolkinderen zongen een aantal liederen speciaal voor deze gebeurtenis gemaakt. Een 78-jarige inwoner uit Oud- Sabbinge weet zich nog te herinneren wat er werd gezongen. Eén liedje was op de wijs van "O, dierbaar plekje grond". Hier volgt het. ..O Bevelandse tram, 't Was lang eer datje kwam. Doch 't is geschied, Ja zelfs in Wolphaartsdijk ben je vandaag te kijk. Nu zijn we o zo rijk, O wat zijn we rijk Omstreeks 12 uur vertrok het hoge gezelschap weer per tram om via de eveneens nieuwe lijn Goes - 's Gravenpolder - Hoedekenskerke naar het veer Borsscle te rijden. Bij elk station wat men aandeed veel vlaggen, muziek en grote belang stelling. Te Borssele lag bij de voormalige veersteiger het passagiersschip de "MECKLENBURG" afgemeerd. Het was het schip van de Stoomvaart Maat schappij Zeeland, welke een lijndienst tussen Vlissingen en Engeland onder hield. In de grote eetzaal van de feestelijk versierde veerboot gebruikte men de maaltijd. Tussentijds voerde een aantal sprekers het woord. Een citaat uit een der toespraken: "...Niet kan worden tegengesproken dat de autobussen ernstige concurrentie zullen aandoen, maar het reizigersverkeer is nimmer als hoofdzaak door de Spoorwegmaatschappij beschouwd Na de maaltijd werd de reis weer vervolgd, doch nu via de andere helft van de ringlijn, richting Wemeldinge. Ook daar groot feest met muziek en koorzang. In Wemeldinge werd de feestdag

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1997 | | pagina 12