10
De coupure voor de spoorlijn bleef geopend. Op het dijkje liggen nog altijd
vloedbalken klaar om de opening af te sluiten. Preventie of nostalgie??? Het komt
misschien ongeloofwaardig over, maar als in 1953 de zeedijk bij Kattendijke was
bezweken, wat maar een haar Schelde, dan was het Oosterscheldewater tot aan
deze coupure gekomen.
De opening
Op 18 mei 1927 vond de officiële opening plaats van alle lijnen en stations.
's-Morgens om tien uur was in het station van Goes een groot aantal geno-digden
bij elkaar gekomen om de opening mee te maken. Onder hen waren alle
burgemeesters van de dorpen waar de lijnen langs liepen, alsmede de commis
saris van de koningin: Jhr. Quarles van Ufford. Voor de eerste rit stond Wol-
phaartsdijk op het programma. In Goes was over de spoorlijn heen een erepoort
gemaakt, voorzien van verzegelde deuren. Alvorens de zegels te verbreken werd
door het muziekkorps "HOSANNA" het Wilhelmus gespeeld. Nadat iedereen had
plaatsgenomen zetten drie motorrijtuigen, zo werden de trams genoemd, zich in
beweging richting Wolphaartsdijk. Ter hoogte van Eindewege boog de spoorlijn
zich af, om verder dwars door de polders zijn loop te vervolgen. Aangekomen bij
het Wolphaartsdijksche Veer scheen het hele dorp te zijn uitgelopen om de hoge
gasten te ontvangen. Het muziekkorps "EENDRACHT MAAKT MACHT" uit
Kortgene speelde liederen ter verwelkoming. Schoolkinderen zongen een aantal
liederen speciaal voor deze gebeurtenis gemaakt. Een 78-jarige inwoner uit Oud-
Sabbinge weet zich nog te herinneren wat er werd gezongen. Eén liedje was op
de wijs van "O, dierbaar plekje grond". Hier volgt het.
..O Bevelandse tram, 't Was lang eer datje kwam.
Doch 't is geschied,
Ja zelfs in Wolphaartsdijk ben je vandaag te kijk.
Nu zijn we o zo rijk, O wat zijn we rijk
Omstreeks 12 uur vertrok het hoge gezelschap weer per tram om via de eveneens
nieuwe lijn Goes - 's Gravenpolder - Hoedekenskerke naar het veer Borsscle te
rijden. Bij elk station wat men aandeed veel vlaggen, muziek en grote belang
stelling. Te Borssele lag bij de voormalige veersteiger het passagiersschip de
"MECKLENBURG" afgemeerd. Het was het schip van de Stoomvaart Maat
schappij Zeeland, welke een lijndienst tussen Vlissingen en Engeland onder
hield. In de grote eetzaal van de feestelijk versierde veerboot gebruikte men de
maaltijd. Tussentijds voerde een aantal sprekers het woord. Een citaat uit een der
toespraken: "...Niet kan worden tegengesproken dat de autobussen ernstige
concurrentie zullen aandoen, maar het reizigersverkeer is nimmer als hoofdzaak
door de Spoorwegmaatschappij beschouwd Na de maaltijd werd de reis weer
vervolgd, doch nu via de andere helft van de ringlijn, richting Wemeldinge. Ook
daar groot feest met muziek en koorzang. In Wemeldinge werd de feestdag