11 besloten met een tuinfeest in de boomgaard van de heer Dominicus. Concurrentie Bij het maken van de plannen hadden twee argumenten een rol gespeeld. Enerzijds wilde men een tramlijn voor het vervoer van reizigers. Anderzijds moest deze lijn tevens benut kunnen worden voor het vervoer van goederen en landbouwproducten. Om voor het laatste de woonkernen geen overlast aan te doen, werden de lijnen ver buiten de bebouwde om van de dorpen gelegd. Wie een toeristische route langs de nog bestaande stations onderneemt, wat zeker de moeite waard is, kan dit constateren. De gevreesde concurrentie met de bus diensten bleef niet uit. Al sedert 1914 verzorgde Krijger uit Goes een busdienst naar Wolphaartsdijk. In de jaren twintig reden er bussen naar alle Zuid-Beve- landse dorpen. Werden voor de tram de tarieven verlaagd, dan deden de busondememers evenzo. Daar kwam bij dat de bus dwars door de dorpen reed en waar ook maar iemand een hand op stak, stopte de bus. De tramstations lagen soms wel twee kilometer buiten de dorpskernen. Het laat zich gemakkelijk raden aan welk vervoer men de voorkeur gaf. Het gevolg was, dat met uitzondering van de lijn Goes-Hoedekenskerkc Veer, al in 1932 de personendiensten werden opgeheven. Het goederenvervoer ging gewoon door. Slation 's-Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke. Een der best bewaarde. De halfronde deur welke toegang tot de wacht kamer gaf, is hier door een raam vervangen. Bij een aantal stations was tegen de voorgevel een kleine wachtkamer gebouwd, in dezelfde stijl als de goederenloods aan de achterzijde.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 1997 | | pagina 13