11
besloten met een tuinfeest in de boomgaard van de heer Dominicus.
Concurrentie
Bij het maken van de plannen hadden twee argumenten een rol gespeeld.
Enerzijds wilde men een tramlijn voor het vervoer van reizigers. Anderzijds
moest deze lijn tevens benut kunnen worden voor het vervoer van goederen en
landbouwproducten. Om voor het laatste de woonkernen geen overlast aan te
doen, werden de lijnen ver buiten de bebouwde om van de dorpen gelegd. Wie
een toeristische route langs de nog bestaande stations onderneemt, wat zeker de
moeite waard is, kan dit constateren. De gevreesde concurrentie met de bus
diensten bleef niet uit. Al sedert 1914 verzorgde Krijger uit Goes een busdienst
naar Wolphaartsdijk. In de jaren twintig reden er bussen naar alle Zuid-Beve-
landse dorpen. Werden voor de tram de tarieven verlaagd, dan deden de
busondememers evenzo. Daar kwam bij dat de bus dwars door de dorpen reed en
waar ook maar iemand een hand op stak, stopte de bus. De tramstations lagen
soms wel twee kilometer buiten de dorpskernen. Het laat zich gemakkelijk raden
aan welk vervoer men de voorkeur gaf. Het gevolg was, dat met uitzondering van
de lijn Goes-Hoedekenskerkc Veer, al in 1932 de personendiensten werden
opgeheven. Het goederenvervoer ging gewoon door.
Slation 's-Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke. Een der best bewaarde. De halfronde deur welke toegang tot de wacht
kamer gaf, is hier door een raam vervangen. Bij een aantal stations was tegen de voorgevel een kleine wachtkamer
gebouwd, in dezelfde stijl als de goederenloods aan de achterzijde.